ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ

Κερκόπορτα για το λαθρεμπόριο καυσίμων: Ως φορολογικές αποθήκες θα μπορούν να χρησιμοποιούνται πλέον οι «μπάριζες»

Πηγή energypress.gr ΘΟΔΩΡΗΣ ΠΑΝΑΓΟΥΛΗΣ

Τη στιγμή που οι πάντες συμφωνούν ότι υπάρχει ανάγκη μέτρων καταπολέμησης του λαθρεμπορίου καυσίμων, την καλύτερη διευκόλυνση στις παράνομες πρακτικές φαίνεται ότι ανοίγει νομοθετική διάταξη που προωθείται, σύμφωνα με πληροφορίες, και η οποία θα επιτρέψει στα πλωτά εφοδιαστικά μέσα («μπάριζες» στη γλώσσα του λιμανιού) να χρησιμοποιούνται ως φορολογικές αποθήκες καυσίμων.

Τι σημαίνει αυτό; Να φορτώνουν στο μέγιστο της χωρητικότητας τους και να παραμένουν αγκυροβολημένα στην ευρύτερη περιοχή των λιμανιών όπου δραστηριοποιούνται (κυρίως στον Πειραιά), χωρίς να υπάρχουν αντίστοιχες παραγγελίες πώλησης προς εξυπηρέτηση και προφανώς χωρίς δυνατότητα διαρκούς και αποτελεσματικής επιτήρησης.

Σύμφωνα με παράγοντες που γνωρίζουν καλά τον κλάδο, εφόσον συμβεί κάτι τέτοιο, είναι σαφές ότι θα δυσκολευτεί σε μεγάλο βαθμό η δυνατότητα των αρμόδιων αρχών να ελέγχουν τη διάθεση του ναυτιλιακού καυσίμου, αυξάνοντας συνεπώς τον κίνδυνο λαθρεμπορίας.

Υπενθυμίζεται ότι η χρήση των πλωτών εφοδιαστικών μέσων ως ειδικών φορολογικών αποθηκών καυσίμων είχε επιτραπεί κατά το παρελθόν, όμως η σχετική νομοθεσία τροποποιήθηκε πολύ γρήγορα με υπουργική απόφαση του Υπουργείου Οικονομικών και Οικονομίας το 2002, ακριβώς για να εμποδίσει τις πρακτικές λαθρεμπορίου.  «Άραγε τί άλλαξε και ποια σκοπιμότητα ή ανάγκη θα εξυπηρετήσει η παροχή της δυνατότητας χρήσης πλωτών εφοδιαστικών ως φορολογικών αποθηκών καυσίμων» αναρωτιούνται οι συνομιλητές του energypress.

Είναι βέβαιο ότι η μη αυστηρή και άμεση εφαρμογή της νομοθεσίας εισροών-εκροών στα πλωτά εφοδιαστικά μέσα, σε συνδυασμό με τη λειτουργία τους ως φορολογικών αποθηκών, θα δώσει μεγαλύτερη ώθηση στο λαθρεμπόριο για το οποίο ως γνωστόν υπάρχει προφανές και ισχυρό κίνητρο που δημιουργείται από τις υψηλές τιμές των καυσίμων της εγχώριας  αγοράς, λόγω του υψηλού ΕΦΚ και του ΦΠΑ 24%.

Αξίζει επιπλέον να αναφερθεί ότι με τη νέα νομοθετική διάταξη, εάν βεβαίως έρθει στη Βουλή, δημιουργούνται αυξημένοι κίνδυνοι και σε περιβαλλοντικό επίπεδο. Δεν έχουν περάσει παρά 13 μήνες από τότε που η χώρα μας βίωσε μια από τις μεγαλύτερες περιβαλλοντικές καταστροφές με τη βύθιση του εφοδιαστικού μέσου «Αγία Ζώνη» εντός του Σαρωνικού, από το οποίο υπήρξε σημαντική διαρροή ναυτιλιακού καυσίμου.

«Στο ενδεχόμενο που θα επιτραπεί στα πλωτά μέσα να λειτουργήσουν ως φορολογικές αποθήκες, αναπόφευκτα θα αγκυροβολούν, παρατεταμένα, στο Σαρωνικό ή/και άλλες περιοχές της χώρας, αναμένοντας τις παραγγελίες προς διάθεση του προϊόντος. Λαμβάνοντας υπόψη ότι η πλειονότητα των πλωτών μέσων είναι μεγάλης ηλικίας, ο κίνδυνος να βιώσουμε εντός σύντομου χρονικού διαστήματος μια νέα περιβαλλοντική καταστροφή δεν απέχει πολύ» αναφέρουν έγκυρες πηγές.