Παρατηρητήριο ηλεκτροκίνησης, πανελλαδικό δίκτυο φόρτισης, αύξηση στόλου και νέα επιχειρηματικά μοντέλα: Οι στόχοι του νέου προέδρου του ΕΛΙΝΗΟ
energypress.gr
Για τους στόχους του σχετικά με την προώθηση της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας μίλησε ο Δρ. Ευάγγελος Μπεκιάρης, πρόσφατα εκλεγμένος Πρόεδρος του Ελληνικού Ινστιτούτου Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων και Διευθυντής του Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών του ΕΚΕΤΑ σε συνέντευξη που παραχώρησε στην Αμαλία Δρόσου για το newsletter του ερευνητικού κέντρου.
Αναλυτικά, η συνέντευξη έχει ως εξής:
-Κε Μπεκιάρη, πρόσφατα εκλεχθήκατε Πρόεδρος ΔΣ του Ελληνικού Ινστιτούτου Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων. Ποιες είναι οι προτεραιότητές σας ως προς την προώθηση της Ηλεκτροκίνησης στη χώρα;
-H ανάπτυξη μιας βάσης δεδομένων δικτύου φορτιστών και ηλεκτροκίνητων οχημάτων, που κυκλοφορούν στη χώρα μας στα πλαίσια της ανάπτυξης Παρατηρητηρίου Ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα, που θα λειτουργεί το ΕΛ.ΙΝ.Η.Ο, καθώς και η ανάπτυξη ενός πανελλαδικού δικτύου φόρτισης, σε αυτοκινητόδρομους, πόλεις και ύπαιθρο/ επαρχιακό δίκτυο, συγκαταλέγονται στα άμεσα σχέδιά μας. Παράλληλα, εξίσου σημαντική για εμάς είναι και η προώθηση της ανάπτυξης στόλων ηλεκτροκίνητων οχημάτων από Δημόσιους Φορείς, κι ιδιαίτερα Δήμους και Περιφέρειες, όπως επίσης και η προώθηση της ηλεκτροκίνητης μικροκινητικότητας (ηλεκτρικά ποδήλατα, πατίνια, κλπ.), αλλά και της κοινόχρηστης χρήσης στόλων ηλεκτρικών οχημάτων ακολουθώντας το μοντέλο Κινητικότητα-ωςΥπηρεσία (MaaS). Ακόμη, στις προτεραιότητες μας βρίσκονται η ανάπτυξη πρόσφορων επιχειρηματικών μοντέλων για προώθηση της Ηλεκτροκίνησης, προσαρμοσμένων στις συνθήκες της χώρας μας, η εκπαίδευση τεχνικών για όλη την αλυσίδα Ηλεκτροκίνησης αλλά και η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση πολιτών και πολιτικών (Κεντρικής Διοίκησης, αλλά και Αυτοδιοίκησης όλων των βαθμίδων), για την ορθή εφαρμογή και χρήση Τεχνολογιών Ηλεκτροκίνησης.
-Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις της δημιουργίας αυτόνομων στόλων αλλά και μιας επαρκούς υποδομής φόρτισης;
-Μέσω προγραμματισμού, σωστού συντονισμού και κατάρτισης μιας ολοκληρωμένης Εθνικής Αρχιτεκτονικής βάση προδιαγραφών, χρηματοδοτικών εργαλείων και επιχειρηματικών μοντέλων, θα οδηγηθούμε σταδιακά στην ανάπτυξη ενός πανελλαδικού δικτύου φόρτισης.
-Κε Μπεκιάρη, το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ) του ΕΚΕΤΑ, είναι ο συντονιστής του ευρωπαϊκού πιλοτικού έργου SHOW, που στοχεύει στην επίδειξη συνδεδεμένων και ηλεκτρικών στόλων αυτόνομων οχημάτων κοινωφελούς χρήσης. Πού έγκειται η καινοτομία του ερευνητικού έργου;
-Το SHOW αποτελεί μέχρι σήμερα τη μεγαλύτερη πρωτοβουλία στον τομέα του στην Ευρώπη αλλά και έξω από τα όριά της. Φέρνει σε συνεργασία 69 εταίρους από 13 Ευρωπαϊκές χώρες και από 10 συνδεόμενα μέλη (third parties) και περιλαμβάνει κατασκευαστές οχημάτων και εξοπλισμού, φορείς και λειτουργούς Δημόσιων Συγκοινωνιών, φορείς πολιτών και χρηστών των μέσων μεταφοράς, μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ερευνητικούς και ακαδημαϊκούς φορείς, καθώς και βιομηχανικούς εταίρους. Το SHOW σχεδιάζει να μεταφέρει περισσότερους από 1,5 εκατ. ταξιδιώτες και 350,000 εμπορευματοκιβώτια με αγαθά, στοχεύοντας σε ένα αδιάκοπο εγχείρημα πραγματικής ζωής 12 μηνών, μέσω ενός συνδεδεμένου στόλου περισσότερων από 70 οχημάτων πολλών τύπων σε αποκλειστικές λωρίδες αλλά και σε συνθήκες μικτής κυκλοφορίας, με ταχύτητες κυκλοφορίας από 18 έως και πάνω από 50χλμ / ώρα σε 20 πόλεις σε όλη την Ευρώπη και συνδυάζοντας Δημόσιες Συγκοινωνίες, Συστήματα Μεταφορών Απόκρισης στη Ζήτηση (DRT), λειτουργικές αλυσίδες μεταφορών μέσω της Κινητικότητας ως Υπηρεσία (MaaS) και Εμπορευματικών Μεταφορών ως Υπηρεσία (LaaS). Έτσι λοιπόν, πρόκειται για ένα έργο το οποίο θα αλλάξει τα δεδομένα στον τομέα της Συνεργατικής Συνδεδεμένης και Αυτοματοποιημένης Κινητικότητας (CCAM).
-Ποιος είναι πιο συγκεκριμένα ο δικός σας ρόλος και του Ινστιτούτου στο έργο;
-Έχω αναλάβει το ρόλο του Τεχνικού Συντονιστή και Υπεύθυνου Καινοτομίας. Στην αρμοδιότητά μου, είναι η καθημερινή επιτήρηση της τεχνικής προόδου του SHOW, με την εφαρμογή προληπτικών ενεργειών, όταν αυτό κρίνεται απαραίτητο αλλά και με την αναγνώριση καινοτόμων ιδεών, προϊόντων και υπηρεσιών που θα το οδηγήσουν πέρα από την υφιστάμενη τεχνογνωσία, φροντίζοντας παράλληλα να εξασφαλίζεται η συμμόρφωση με τους βιομηχανικούς και ερευνητικούς χάρτες αλλά και μία συνεργασία με τις λοιπές συνεργατικές πρωτοβουλίες σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο. Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι το Ινστιτούτο συμμετέχει ακόμη στην οργάνωση, τεχνική υποστήριξη και διεξαγωγή πιλότου – δορυφόρου στα Τρίκαλα (Satellite site) και μικρότερης εμβέλειας πιλότου στη Θεσσαλονίκη (Follower site), για τους οποίους, μεταξύ άλλων αναπτύσσει να χρησιμοποιηθούν στο πλαίσιο υλοποίησης τους. Το Ινστιτούτο ηγείται, επιπλέον, του υποέργου, που είναι υπεύθυνο για την οργάνωση της εργασίας σχετικά με τις ανάγκες των ενδιαφερομένων, τις περιπτώσεις χρήσης, τα επιχειρηματικά και λειτουργικά μοντέλα, καθώς επίσης τις ηθικές, κανονιστικές και νομικές πτυχές. Ηγείται της ανάπτυξης καινοτόμων συστημάτων Τεχνητής Νοημοσύνης και συνεργατικών λύσεων για την αλληλεπίδραση με τους οδηγούς. Τέλος, η ομάδα μας επιβλέπει στενά και συνεισφέρει στον σχεδιασμό και εκτέλεση των Πιλότων του έργου, οι οποίοι υποστηρίζονται και συμπληρώνονται από τις μελέτες προσομοίωσης και απήχησης του έργου.
-Πώς αναμένεται να συνεισφέρει το έργο στις αυτόνομες αστικές μετακινήσεις στην Ελλάδα μετά την ολοκλήρωσή του;
-Εκτιμώ ότι μετά το πέρας του έργου, θα ανθίσουν μέσω «μεταφοράς τεχνολογίας» περισσότερες επιχειρηματικές και ερευνητικές ευκαιρίες. Όχι μόνο στη Θεσσαλονίκη και στα Τρίκαλα, -πόλεις όπου βρίσκονται οι πιλότοι μας- αλλά και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας, στα νησιά για παράδειγμα, εκεί όπου οι Παραγωγοί Πρωτότυπου Εξοπλισμού έχουν ήδη αρχίσει να επενδύουν στην αυτόνομη. Η υλοποίηση του Ελληνικού Πιλότου στα Τρίκαλα, έχει ήδη επηρεάσει την ευεργετική αναθεώρηση της νομοθεσίας, αναφορικά με το πιλοτικά εγχείρημα των Αυτόνομων Οχημάτων στην Ελλάδα. Το γεγονός αυτό, αποτελεί όφελος όχι μόνο για τη χώρα αλλά και για το ίδιο το πρόγραμμα στο σύνολό του, καθώς θα επιτρέπει την ευελιξία, εφαρμόζοντας λύσεις στην πραγματική ζωή και παρέχοντας μια πρωτότυπη και καινοτόμο στρατηγική εφαρμογής αυτόνομων συστημάτων μεταφορών μιας νοτιοευρωπαϊκής χώρας. Το ΕΚΕΤΑ Ι ΙΜΕΤ, ως το Ινστιτούτο που έχει λάβει εντολή σε εθνικό επίπεδο στην Ελλάδα να διεξάγει έρευνα δημιουργώντας καινοτομία στις Μεταφορές, αποτελεί τον καλύτερο πρεσβευτή των αποτελεσμάτων του Ευρωπαϊκού έργου SHOW, με τη συνεργασία και άλλων σημαντικών Φορέων στην Ελλάδα, τόσο σε επίπεδο έρευνας και ανάπτυξης όσο και πολιτικής.
-Κε Μπεκιάρη, πώς θα περιγράφατε εσείς το SHOW;
Το SHOW αποτελεί την θρυαλλίδα για την αυτοματοποίηση των επίγειων μεταφορών στην Ευρώπη, παρέχοντας τεχνικές λύσεις, εργαλεία ανάπτυξης και πιλότους εφαρμογές σε πραγματικές συνθήκες. Μέσω του έργου αυτού η σημερινή “κάμπια” της αυτόνομης μετακίνησης (με οχήματα που “σέρνονται” με έως 20 χλμ./ώρα σε ειδικές λωρίδες κυκλοφορίας) θα μεταμορφωθεί στην “πεταλούδα” της ελεύθερης αυτόνομης μετακίνησης παντού στην πόλη του μέλλοντός μας.