ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ

Τορπίλη ρύπων για την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας

Χ. Φλουδόπουλος

energypress.gr

Έτοιμη να επαναφέρει στο προσκήνιο το θέμα της ένταξης της ναυτιλίας στο σύστημα εμπορίας ρύπων, φέρεται να είναι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προωθώντας μάλιστα τα σχετικά σχέδια πριν το καλοκαίρι.

Σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλείται το Tradewinds, στελέχη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής εμφανίζονται να επιθυμούν να ξεκινήσει το συντομότερο δυνατό η διαδικασία υπαγωγής της ναυτιλίας στο ευρωπαϊκό ETS, ανεξάρτητα από τη συμφωνία που είχε επέλθει το 2017 και την πρόοδο που έχει σημειωθεί για το θέμα της μείωσης των εκπομπών ρύπων του κλάδου στο πλαίσιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού ΙΜΟ.

Σύμφωνα μάλιστα με δηλώσεις του Diederik Samsom, ο οποίος είναι επικεφαλής του γραφείου του Επιτρόπου αρμόδιου για την κλιματική Frans Timmermans, μέχρι το καλοκαίρι θα παρουσιαστεί η σχετική έκθεση αξιολόγησης και θα σχεδιαστούν νέες προτάσεις για το θέμα.

Ο ίδιος πρόσθεσε ότι πλέον εξετάζεται η συμπερίληψη της ναυτιλίας στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας εκπομπών ρύπων με στόχο να ενισχυθούν τα κίνητρα για την βελτίωση των επιδόσεων της ναυτιλίας. Επιθυμία της Επιτροπής είναι να παραμείνει εποικοδομητικός εταίρος του ΙΜΟ και η ναυτιλιακή βιομηχανία να συμμετάσχει μέσω του Διεθνούς Οργανισμού στις αποφάσεις που θα ληφθούν.

Έντονο παρασκήνιο

Ο κίνδυνος να υπαχθεί η ναυτιλία στο σύστημα εμπορίας και να αγοράζει δικαιώματα εκπομπής μέσω του χρηματιστηρίου ρύπων, φαίνεται ότι είναι πιο ισχυρός από ποτέ. Αυτό δείχνει και το παρασκήνιο των επαφών που επιχειρήθηκε να γίνουν το τελευταίο διάστημα.

Πρόσφατα μάλιστα η δυσαρέσκεια της Επιτροπής εκφράστηκε έμπρακτα όταν η νέα πρόεδρος  Ursula von der Leyen δεν απάντησε σε πρόσκληση της Ευρωπαϊκής Ένωσης Πλοιοκτητών ECSA να συμμετάσχει στο συνέδριο της Ευρωπαϊκής εβδομάδας ναυτιλίας που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο μήνα στις Βρυξέλλες.

Αξίζει να αναφερθεί μάλιστα ότι όταν ανέλαβε τα νέα της καθήκοντα η Ursula von der Leyen σε ένα από τα πρώτα της tweet είχε αναφερθεί στην ανάγκη όλοι οι κλάδοι να συνεισφέρουν στη μείωση των εκπομπών ρύπων από τις αεροπορικές μεταφορές μέχρι τη ναυτιλία. Οι εκπομπές θα πρέπει να έχουν τέτοιο κόστος ώστε να αλλάξει η συμπεριφορά μας, σημείωνε. 

Σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλείται το Tradewinds στο παρασκήνιο οι Βρυξέλλες εκφράζουν δυσαρέσκεια για την πρόοδο που έχει συντελεστεί σε επίπεδο ΙΜΟ, ενώ άλλες πηγές αναφέρουν ότι η διαβούλευση για την υπαγωγή της ναυτιλίας στο σύστημα εμπορίας ρύπων θα είναι σύντομη. 

Αντιδράσεις

Στα σχέδια αυτά πάντως αναμένεται να υπάρξει σθεναρή αντίδραση όχι μόνο από την πλευρά της βιομηχανίας αλλά και από τα κράτη μέλη με μεγάλους στόλους.

Χαρακτηριστική ήταν η τοποθέτηση του υπουργού ναυτιλίας Γ. Πλακιωτάκη στο πλαίσιο του συνεδρίου της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Ναυτιλίας η ναυτιλιακή βιομηχανία αποτελεί στρατηγικό asset για την Ευρώπη, το οποίο θα πρέπει να διαφυλάξουμε, διατηρώντας την ανταγωνιστικότητα του κλάδου. 

Στο θέμα της εισαγωγής της ναυτιλίας στο σύστημα εμπορίας ρύπων είχε αναφερθεί πρόσφατα και ο πρόεδρος της ΕΕΕ Θ. Βενιάμης υπογραμμίζοντας τη σύσσωμη αντίθεση της ναυτιλιακής κοινότητας απέναντι σε μια τέτοια προοπτική.

Πρόκειται για πρόταση μη προσήκουσα στη φύση της ναυτιλιακής δραστηριότητας, η οποία υπηρετεί τις ανάγκες διακίνησης του παγκόσμιου εμπορίου και για πρόταση ανειλικρινή, αφού στηρίζεται στην αρχή ότι όποιος πληρώνει μπορεί να συνεχίσει να ρυπαίνει είχε προσθέσει ο πρόεδρος της ΕΕΕ. Πάγια θέση της ελληνόκτητης ναυτιλίας είναι ότι  θα πρέπει τα όποια μέτρα για τη μείωση των εκπομπών ρύπων της ναυτιλίας να συμφωνηθούν μέσω του ΙΜΟ.  

Γεγονός είναι πάντως ότι σύμφωνα με δημοσιευμένα στοιχεία το μερίδιο της ναυτιλίας στις παγκόσμιες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου είναι περίπου 2% όταν μέσω πλοίων διακινείται περίπου το 90% του παγκόσμιου εμπορίου.

Μέσω του ΙΜΟ η ναυτιλιακή βιομηχανία έχει υποβάλει πρόταση για τη δημιουργία του πρώτου παγκόσμιου προγράμματος έρευνας και ανάπτυξης στον τομέα, με στόχο την εξάλειψη των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα μέχρι το 2030.

Σύμφωνα με την πρόταση θα δημιουργηθεί ένα fund που θα συγκεντρώσει σε ορίζοντα 10ετίας πάνω από 5 δισ. δολάρια που θα διατεθούν για την ανάπτυξη νέων καυσίμων μηδενικών εκπομπών άνθρακα.

Παράλληλα τα κράτη μέλη του ΙΜΟ από το 2018 έχουν αναλάβει τη δέσμευση για μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 50% μέχρι το 2050. 

(capital.gr)