Εφοπλιστές κατά πετρελαϊκών για τα καύσιμα
Χριστίνα Παπασταθοπούλου esyn.gr
Αστοχίες στη νομοθεσία, διχασμό στη ναυτιλιακή κοινότητα, αλλά και αθέμιτο ανταγωνισμό βλέπει ο πρόεδρος της ΕΕΕ Θεόδωρος Βενιάμης στο καθεστώς μετάβασης στα καθαρά καύσιμα ● Αβεβαιότητα στη ναυτιλιακή κοινότητα για τη διαθεσιμότητα και την ποιότητα.
Για αστοχίες της νομοθεσίας στην εφαρμογή των νέων ναυτιλιακών καυσίμων, οι οποίες πρέπει να λειτουργήσουν ως παράδειγμα προς αποφυγή στην υπό εξέλιξη νομοθετική παραγωγή των μέτρων για τη μείωση των εκπομπών αερίων από τα πλοία, έκανε λόγο ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) Θεόδωρος Βενιάμης.
Η βασική αστοχία του Κανονισμού του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) για τη χρήση καυσίμων με θείο 0,5%, όπως είπε, έγκειται στο γεγονός ότι οι εταιρείες πετρελαίου δεν έκαναν τις αναγκαίες επενδύσεις, ώστε να μην υπάρχει αβεβαιότητα στη ναυτιλιακή κοινότητα για τη διαθεσιμότητα και την ποιότητα, ως προς την ασφάλεια των νέων καυσίμων.
Ανοίγοντας τις εργασίες του 5ου ναυτιλιακού συνεδρίου της «Ναυτεμπορικής» ο Θ. Βενιάμης διευκρίνισε ότι οι εφοπλιστές υποστηρίζουν το «Green Deal», το όραμα της νέας Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την προστασία του περιβάλλοντος και της ζωής του πλανήτη, ωστόσο σε καμία περίπτωση, δεν πρέπει, επ’ ονόματι του σκοπού αυτού, να αναπτυχθούν πολιτικές απλής οικονομικής στόχευσης.
Επισήμανε ότι η προβλεπόμενη εξαίρεση από τον κανόνα, δηλαδή η εναλλακτική αποθείωση των συμβατικών καυσίμων με την τοποθέτηση των scrubbers, μια επιλογή καθ’ όλα νόμιμη, δημιούργησε από πολύ νωρίς διχασμό στη ναυτιλιακή κοινότητα, αποπροσανατολίζοντας τους νομοθέτες από την προτεραιότητα για εγκαίρως διαθέσιμα και ασφαλή νέα καύσιμα, καθώς και αθέμιτο ανταγωνισμό με την επικράτηση σήμερα συνθηκών λειτουργίας δύο ταχυτήτων.
Τέλος, έκανε γνωστό ότι τηρούν στάση αναμονής παρακολουθώντας τα προβλήματα και προσμένοντας από τον ΙΜΟ να ανταποκριθεί υπεύθυνα σε τυχόν αναγκαίες νομοθετικές παρεμβάσεις, τόσο ως προς την ασφάλεια των νέων καυσίμων και ειδικώς των προσμίξεων όσο και ως προς το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της χρήσης των scrubbers, όπου έχει ήδη ανοίξει νέος γύρος επανεκτίμησης της χρήσης τους.
«Η τάση διαμόρφωσης της θεωρίας “pay and pollute” είναι υποκριτική και δεν ευσταθεί τουλάχιστον στη ναυτιλία, όπου οι υπηρεσίες που προσφέρει, υπηρετούν τις ανάγκες διακίνησης του παγκόσμιου εμπορίου και των αγαθών διαβίωσης της κοινωνίας των πολιτών», σημείωσε.
Ομαλή μετάβαση
Στο συνέδριο παραβρέθηκε και μίλησε ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης, ο οποίος χαρακτήρισε την εφαρμογή των νέων καυσίμων με 0,5% θείο ως ιστορική αλλαγή για τη λειτουργία της ναυτιλίας και τόνισε πως η Ελλάδα εγκαίρως προσπάθησε να βοηθήσει στην ομαλή μετάβαση των εταιρειών και των πλοίων στα νέα καύσιμα. «Ποτέ δεν τοποθετηθήκαμε εναντίον της εφαρμογής του Κανονισμού. Απλώς θέσαμε και προσδιορίσαμε ανοιχτά θέματα που υπάρχουν και παραμένουν ανοιχτά και διαταράσσουν την ομαλή λειτουργία της διεθνούς ναυτιλίας» πρόσθεσε.
Στον καθοριστικό ρόλο του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στην προσπάθεια της ελληνικής ναυτιλίας να μειώσει το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα και να προσαρμοστεί στους νέους, αυστηρότερους διεθνείς κανονισμούς, αναφέρθηκε ο εκπρόσωπος της ΔΕΠΑ Γ. Πολυχρονίου. Κατεύθυνση στην οποία κινείται ήδη γοργά η ναυτιλία της Δυτικής και Κεντρικής Μεσογείου.
Εκανε γνωστό επίσης ότι η ΔΕΠΑ πρωταγωνιστεί στη δημιουργία μιας βιώσιμης και αποτελεσματικής εφοδιαστικής αλυσίδας LNG στην Ανατολική Μεσόγειο, διασφαλίζοντας τον ανεφοδιασμό πλοίων με LNG στον Πειραιά στα μέσα του 2022.