ΟΙ ΚΕΡΔΙΣΜΕΝΟΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΤΩΣΗ ΤΩΝ ΤΙΜΩΝ
Έντυπο: ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ | Σελίδα: 11 | Δημοσίευση: 03/12/2014 | Αποδελτίωση: 03/12/2014
Στη 13η θέση Οι τιμές που πληρώνουν για τη βενζίνη οι Ελληνες καταναλωτές μειώθηκαν κατά 20% τους τελευταίους έξι μήνες, με αποτέλεσμα π σε 61 χωρίς Ελλάδα να μετακινηθεί στη 13η θέση οκτώ θέσεις χαμηλότερα στην κατάταξη 61 χωρών από το πρακτορείο Bloomberg, με βάση τη μέση τιμή πώλησης της βενζίνης. Η μέση τιμή για ένα γαλόνι (σ.σ: αντιστοιχεί σε 3,79 λίτρα) βενζίνης στην Ελλάδα ανέρχεται σε 7,06 δολάρια (σ ο.: περίπου 1,50 ευρώ ανά λίτρο), σύμφωνα με τον δείκτη του Bloomberg. Στην πρώτη θέση της κατάταξης βρίσκεται η Νορβηγία, όπου ένα γαλόνι κοστίζει 9,26 δολάρια, ενώ στη δεύτερη θέση έρχεται η Τουρκία με μέση τιμή 8,44 δολάρια και η πρώτη πεντάδα συμπληρώνεται με το Χονγκ Κονγκ (8,12 δολάρια), την Ιταλία (8,11 δολάρια) και την Ολλανδία (8,07 δολάρια). Στην τελευταία θέση βρίσκεται η Βενεζουέλα, όπου η βενζίνη πωλείται μόλις 0,04 δολάρια το γαλόνι. Πολύ χαμηλές είναι οι τιμές πώλησης και στη Σαουδική Αραβία (μέση τιμή 0,45 δολάρια), το Κουβέιτ (0,79 δολάρια), την Αίγυπτο (1,38 δολάρια) και το Ιράν (1,42 δολάρια). 99 Ποια ία οφέλη για αγροτικό τομέα, μεταφορές, μεταποίηση, εξαγωγικές εταιρείες Μηδενικές ο μειώσεις στις τιμές Ανάσα στο εταχειρείντο φθηνό πετρέλαιο Των Σταμάτη Ζησίμου, Δανάης Αλεξάκη και Φάνη Ζώη Νέα δεδομένα στη χειμαζόμενη ελληνική οικονομία δημιουργεί η ουνεχής καθοδική πορεία των διεθνών ημών του πετρελαίου. Αν και η μείωση έως αυτή τη στιγμή δεν μπορεί να χαρακτηρισθεί ως ιδιαίτερα μεγάλη για τη χώρα μας, καθώς ανακόπτεται από mv υπέρογκη φο ρολογιά, εντούτοις δημιουργεί εκείνες τις προϋποθέσεις ώστε πολλοί ιομείς της να ανακουφιστούν σημαντικά. Χωρίς αμφιβολία,οι άμεσα ωφελημένοι από τη μείωση των τιμών στα πετρελαιοειδή είναι ο αγροτικός τομέας, οι μεταφορές, η μεταποίηση και οι εξαγωγικές επιχειρήσεις. Σαφώς ωφελημένος είναι και ο Ελληνας καταναλωτής, αλλά μόνο ως προς το σκέλος της χρήσης των καυσίμων για μετακίνηση και θέρμανση, καθώς κάποια μείωση των τιμών στα προϊόντα δεν αναμένεται τουλάχιστον άμεσα. Παρά το γεγονός ότι οι τιμές των καυσίμων έχουν αποκλιμακωθεί αισθητά το τελευταίο διάστημα, οι παραγωγικοί φορείς παραμένουν ιδιαίτερα συγκρατημένοι ως προς ης θετικές επιδράσεις που επιφέρει η πτώση αυτή. Κατά κοινή ομολογία, όμως, ουδείς μπορεί να μην επισημάνει το όφελος που έχει ο αγροτικός τομέας από την εξέλιξη αυτή. Ζ τον αγροτικό τομέα Πολύ δε περισσότερο όταν η Η πορεία των τιμών στο diesel (ευρώ ανά λίτρο) SKR s. s Si $ a s s to ι g s ι α t : ci : r 2 6 16 6 23 306 7(7 1 7 31 7 2 7 8 11)8 M 35 8 1)9 8)9 15 9 22)9 29(9 6 10 13 10291027 10 3 11 1111117 112 11 1 12 2014 Τελική τρί δωλιστπρίου μείωση του ενεργειακού κόστους (καύσιμα) αποτελεί από τα κυρίαρχα αιτήματα των αγροτών. Συνεπώς η μείωση των τιμών στο πετρέλαιο θα ελαφρύνει αισθητά το κόστος παραγωγής των αγροτικών προϊόντων. Αξίζει να σημειωθεί ότι μεγάλο θα είναι το όφελος νια τα θερμοκήπια, καθώς μεγάλο μέρος του κόστους παραγωγής οφείλεται στην κατανάλωση ενέργειας για θέρμανση. Ακολούθως, η μείωση αυτή δημιουργεί καλύτερες προϋποθέσεις εξαγωγής των προϊόντων τους. ΙτΚ μεταφορές Ιδιαίτερα αισθητό είναι και το όφελος για τις μεταφορές, αφού μία μείωση της τελικής τιμής των καυσίμων σε επίπεδα άνω του 15%, μόνο αμελητέα δεν μπορεί να χαρακτηρισθεί. Ωφε λημένη είναι και η μεταποίηση, αφού τα κόστη της μειώνονται, όπως επίσης και η μεταφορά των προϊόντων της. Μάλιστα, το όφελος της μεταποίησης μπορεί να προκύψει και από την αύξηση της κατανάλωσης, αφού οι λιγότερες δαπάνες των καταναλωτών για καύσιμα δίνουν το περιθώριο για αγορές άλλων προϊόντων. Στους παραπάνω θα Μέοη πανελλαδική τιμή λιανικής πρέπει να προστεθούν και οι εξαγωγικές επιχειρήσεις, αφού το κόστος μεταφοράς μειώνεται σημαντικά. Σε Κάθε περίπτωση, όφελος θα έχει συνολικά η ελληνική οικονομία και κοινωνία, πλην των δημοσίων εσόδων που θα μειωθούν από τη μείωση του εισπραττόμενου Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ) για κά Ωφελημένος ψψ είναι ο Ελληνας καταναλωτής, αλλά μόνο ως προς το σκέλος της χρήσης των καυσίμων για μετακίνηση και Θέρμανση. Στον δρόμο προς την επιβίωση τα φορτηγά Τ Οφελος, που στην καλύτερη περίπτωση και νια διαδρομή 6.000 χλμ κυμαίνεται στα 500 ευρώ εκτιμούν ότι έχουν από m μείωση της τιμής των καυσίμων οι ιδιοκτήτες φορτηγών αυτοκινήτων, οι οποίοι όμως τα τελευταία χρονιά λόγω της κρίσης έχουν παροπλιστεί, με το 55% του στόλου των φορτηγών να βρίσκεται ακινητοποιημένο. Οπως επισημαίνουν παράγοντες του κλάδου, έως κόρο οι εμπορευματικές μεταφορές έχουν απορροφήσει όλες τις αυξήσεις που έχουν προέλθει από ανελαστικές και ελαστικές δαπάνες, οι οποίες και καθορίζουν το κόστος των αστικών και υπε ροστικών εμπορευματικών μεταφορών και η μείωση των 25 λεπτών του ευρώ απλά στηρίζει την προσηάθεια που κάνει ο κλάδοςγια την επιβίωση του. Πάντως, η μείωση της τιμής του πετρελαίου, η οποία σύμφωνα με τους αναλυτές θα συνεχιστεί, αποτελεί ανάσα στα αποτελέσματα των μεταφορικών εταιρειών, που εφόσον διατηρηθεί θα μετακυλιστεί και στις εθνικές και διεθνείς μεταφορές. Αξίζει να αναφερθεί ότι στην Ευρώπη οι επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές εκτιμάται ότι αντιπροσώπευσαν το 3,7% του ευρωπαϊκού ΑΕΠ και το 5,1% των θέσεων απασχόλησης (European Commission, 2012). Εστιάζοντας στην Ελλάδα, n εκτέλεση σχεδόν του συνόλου του υπεροστικοΰ μεταφορικού έργου (98%) πραγματοποιήθηκε μέσω του οδικού δικτύου, αναδεικνύοντας τις οδικές εμπορευματικές μεταφορές (OEM) ως το ανταγωνιστικό ιε ρο μέσο μεταφορος, με το μερίδιο τους να αυξάνεται διαχρονικά αντιπροσωπεύοντας το 7% του ΑΕΠ της χώρος για το 2010. Πιο συγκεκριμένα, το 2006, μέσω του κλάδου των OEM εκτιμάται ότι μεταφέρθηκε το 49,9% της ση νολικής ποσότητας (και 39% της συνολικής αξίας) των εισαγωγών και το 24,8% της συνολικής ποσότητας (και 17,1% της συνολικής αξίας) των εξαγωγών της χώρος. Ωστόσο, παρα την εξέχουσα σημασία που καταλαμβάνουν οι OEM νια την Ελλάδα, τα τελευταία χρονιά παρατηρείται σημαντική μείωση της δραστηριότητας του κλάδου, με τους μεταφορείς να χαρακτηρίζουν καταστροφικά χαμηλό το κόστος μεταφορας. Η συρρίκνωση του κλάδου των OEM και η μείωση του μεταφορικού έργου οφείλεται, ούμ φο)να με μελέτη προσδιορισμού του συνολικού κόστους των εμ θε λίτρο καυσίμου. Αντίθετα, αμετάβλητοι θα παραμένουν οι υπέρογκοι Ειδικοί Φόροι Κατανάλωσης (ΕΦΚ). Το υπουργείο Ανάπτυξης Θετική εξέλιξη, αλλά με περιορισμένη δυναμική για την ελληνική ανταγωνιστικότητα, κρίνει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης την πτώση των τιμών του πετρελαίου. Κι αυτό διότι η μείωση των τιμών στα καύσιμα δεν αποτελεί ελληνικό προνόμιο , αλλά διεθνές, γεγονός που θέτει στην ίδια αφετηρία τους υφιστάμενους όρους του ανταγωνισμού. Σύμφωνα με κύκλους του υπουργείου Ανάπτυξης, τα οφέλη από τη μείωση των τιμών στα καύσιμα αφορούν κατά κύριο λόγο τους τελικούς καταναλωτές, οι οποίοι μπορούν να έχουν πρόσβαση σε φθηνότερο προϊόντα, τόσο πρωτογενώς, χρησιμοποιώντας ως καύσιμα κίνησης και θέρμανσης, όσο και σε δεύτερο στάδιο μέσω της μείωσης των τιμών σε αρκετά προ ιόντα που αναμένεται να καταγραφούν στο επόμενο διάστημα. Οι ίδιοι κύκλοι του ΥΠΑΝ πα ροδέχονται ότι η μείωση των τιμών του πετρελαίου βελτιώνει την οικονομική κατάσταση χιλιάδων επιχειρήσεων, ωστόσο τονίζουν ότι αυτό δεν αρκεί διότι η βελτίωση αυτή μπορεί να είναι εφήμερη και μικρής έκτασης. Οχι διότι αναμένεται κάποια ανακοπή της πτωτικής πορείας του πετρελαίου, αλλά επειδή η ουμβολή (της πτώσης) στην ελληνική ανταγωνιστικότητα θα είναι μηδενική. IS1D. 90832521 πορευματικων μεταφορών του ΕΚΕΤΑ ΙΜΕΤ, στην οικονομική κρίση στη χώρο μας τα τελευταία χρόνια και σε παράγοντες άμεσα και έμμεσα συνδεδεμένους με αυτήν, όπως η μείωση βιομηχανικής παραγωγής, το κλείσιμο επιχειρήσεων και η αύξηση της ανεργίας, η έλλειψη ρευστότητας, οι ανατιμήσεις των διοδίων, η παράνομη κυκλοφορία φορτηγών εξωτερικού, κτλ. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, η απελευθέρωση του κλάδου στην παρούσα οικονομική συγκυρία έχει επίσης συμβάλλει προς αυτή την κατεύθυνση. SID4083352I ΈΐΐίφυΚακπκή. η βιομηχανία τροφίμων Τ Μικρό όφελος αναμένει η βιομηχανία τροφίμων από τη μείωση της τιμής του πετρελαίου, με γνώμονα ότι η σύνδεση του με το κόστος παραγωγής είναι περιορισμένη και έμμεση, ενώ αφορά κυρίως τα υλικά συσκευασίας και τη μετα φορο Βασική παράμετρος για τις όποιες επιπτώσεις θεωρείται η διάρκεια που θα έχει η υποχώρηση των τιμών, καθώς επίσης ο αντίκτυπος στη στιμπερι φορο των καταναλωτών Ειδικότερα όπως αναφέρουν στη Ν στελέχη της βιομηχανίας, μετά το κόστος των πρώτων υλών, σημαντική συμμετοχή στην παραγωγική διαδικασία έχει η ενέργεια Στο βαθμό που η μείωση στην τιμή του πετρελαίου σηματοδοτήσει και μειώσεις στα τιμολόγια της ΔΕΗ, τότε σίγουρα τα οφέλη θα είναι σημαντικά. Στη δεδομένη πάντως κατάσταση η όποια υποχώρηση της τιμής του πετρελαίου δεν θα επιφέρει άμεσα επίι ι τωση . Ενδεχομένως, σύμφωνα πάντα με εκπροσώπους της αγοράς, να επηρεαστεί θετικά το κόστος μεταφορών, κυρίως σε επίπεδο εισαγωγών εξαγωγών, ενώ ακόμα πιο περιορισμένο αναμένεται να είναι το όφελος για τα υλικά συ σκετχκχίας. Οπως εξηγούν τα στελέχη της βιομηχανίας, για όσες εταιρείες διαθέτουν δικό τους στόλο θα υπάρξει κάποια εξοικονόμηση, αλλά όχι ικανή για να αναπροσαρμόσει τους σχεδιασμούς παραγωγής. Επί του πρακτέου, πάντως, από τη στιγμή που στην παρούσα τουλάχιστον φοση οι επιχειρήσεις δεν επηρεάζονται σε επίπεδο κόστους παρογωγής δεν αναμένεται να υπάρξει καμία αποκλιμάκωση στις τιμές καταναλωτή. IS1D:90833H8