23 Νοεμβρίου 2024
Πρόσφατα:
ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ

Στις καλένδες εκ νέου η καταπολέμηση του λαθρεμπορίου – πιστοποίηση εκ του μηδενός για τους εγκαταστάτες συστημάτων εισροών- εκροών

Γιώργος Φιντικάκης

Στις ελληνικές καλένδες παραπέμπεται για μια ακόμη φορά η πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων, όπως προκύπτει από τη χθεσινή συνάντηση του συνδέσμου εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών με τον επικεφαλής της ΑΑΔΕ Γ.Πιτσιλή.

Σε αυτήν, ο τελευταίος έδωσε σύμφωνα με πληροφορίες διαβεβαιώσεις στους εκπροσώπους των εταιρειών καυσίμων ότι στις 31/12/2021 θα είναι δυνατή η εφαρμογή για το σύνολο των μέτρων που αφορούν την πάταξη του λαθρεμπορίου. Από την τοποθέτηση GPS σε βυτιοφόρα και εφοδιαστικά σλέπια για πλοία, έως την τοποθέτηση συστημάτων εισροών-εκροών σε κάθε τύπου φορολογική αποθήκη, μαζί με όλες τις απαραίτητες ΚΥΑ που χρειάζονται για να κλείσει η αλυσίδα.

Το συμπέρασμα είναι ότι η πλήρης εφαρμογή κάποιων μέτρων, όπως του “θρυλικού” πλέον συστήματος εισροών-εκροών, μετατίθεται κατά μια ακόμη τριετία, δηλαδή… 12 χρόνια από τότε που θεσπίστηκε, ήτοι το 2009. Το εύλογο επίσης ερώτημα είναι για ποιον λόγο να πιστέψει κανείς μια ακόμη δέσμευση για πάταξη του λαθρεμπορίου, όταν μέχρι σήμερα η πολιτεία έχει αθετήσει αμέτρητες φορές τις υποσχέσεις της.

Το σουρεαλιστικό του πράγματος προκύπτει από το σχέδιο για τα εγκατεστημένα σε 6.500 πρατήρια συστήματα εισροών-εκροών όγκων καυσίμων. Είναι γνωστό πως παρ’ ότι η τοποθέτησή τους ολοκληρώθηκε στη διετία 2014-2016, εντούτοις η ΑΑΔΕ δεν αξιοποιεί μαζικά τα στοιχεία που αποστέλλουν τα πρατήρια, παρά μόνο δοκιμαστικά, δηλαδή γίνονται έλεγχοι σε περιορισμένο βαθμό.

Το πρόβλημα έγκειται στο γεγονός ότι υπάρχει πρόβλημα με την πιστοποίηση των συστημάτων. Το πλάνο λοιπόν της ΑΑΔΕ προβλέπει, σύμφωνα με τις πληροφορίες, ότι το φθινόπωρο του 2019, πάνω δηλαδή στις εκλογές, εφόσον αυτές δεν γίνουν νωρίτερα, θα ανατεθεί σε εταιρεία να εξετάσει πόσοι από τους εγκαταστάτες πανελλαδικά πληρούν τις προδιαγραφές, και πόσα από τα εγκατεστημένα συστήματα είναι πιστοποιημένα και δεν μπορούν να παραποιηθούν.

Σε όσα προκύψει ότι δεν είναι πιστοποιημένα, θα πρέπει να εγκατασταθούν τα σωστά συστήματα από την αρχή ! Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι η σχετική διαδικασία δεν θα έχει ολοκληρωθεί παρά κάπου μέσα στο 2020 ή και πιο μετά. Εξ ου και το χρονοδιάγραμμα που ορίζει το επιχειρησιακό σχέδιο της ΑΑΔΕ για πλήρη εφαρμογή όλων των μέτρων στις 31/12/2021.

Τα παραπάνω ωστόσο είναι πολύ πιθανό να πυροδοτήσουν ένα νέο αλαλούμ καθώς πρατηριούχοι και εταιρείες, κατέβαλαν τη διετία 2014-2016 ένα ποσό κοντά στα 100 εκατ. ευρώ για την εγκατάσταση συστημάτων εισροών-εκροών. Τώρα κάποιοι θα χρειαστεί να τα τοποθετήσουν εκ νέου, και το ερώτημα είναι ποιος θα πληρώσει το κόστος, αν αυτό θα γίνει μέσω ΕΣΠΑ, κ.ό.κ.

Στο ενδιάμεσο πάντως διάστημα, έως τα τέλη του 2021, και παράλληλα με την εφαρμογή αυτού του ολιστικού σχεδίου, η ΑΑΔΕ θα συνεχίζει τους ελέγχους, όπως έγινε σαφές κατά την χθεσινή συνάντηση.

Στην πράξη θα χρειαστούν τουλάχιστον τρία ακόμη χρόνια, για να λειτουργήσουν όλα τα μέτρα κατά του λαθρεμπορίου που ευαγγελίζεται κατά καιρούς η κυβέρνηση, δίχως κανείς να ξέρει και αν αυτό θα τηρηθεί. Σημειωτέον ότι το σύστημα εισροών-εκροών θεσπίστηκε για πρώτη φορά από το ελληνικό κράτος το 2009, έκτοτε πέρασαν πέντε χρόνια προκειμένου αυτό να αρχίσει σταδιακά, από το 2014 έως και το 2016, να εγκαθίσταται στα πρατήρια, και από τότε παραμένει ανενεργό, δίχως να έχει τηρηθεί καμία δέσμευση. Ούτε εκείνη ότι το μέτρο θα αρχίσει να λειτουργεί στα τέλη του 2017, ούτε η παράταση που δόθηκε για το 2018, ούτε όμως το χρονοδιάγραμμα για το 2019.