ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ

Τι φέρνει στην αγορά το νέο πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο

https://energypress.gr/news/ti-fernei-stin-agora-neo-plafon-sto-rosiko-petrelaio

Τι φέρνει στην αγορά το νέο πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο

18 01 2023 | 09:02

Από τις 5 Φεβρουαρίου, ένα ακόμα ανώτατο όριο τιμών θα εισαχθεί στα ρωσικά καύσιμα και προϊόντα πετρελαίου, και προστίθεται στα ήδη υπάρχοντα, όπως στο αργό πετρέλαιο, που ισχύει ήδη από τις 3 Δεκεμβρίου. Οι G7, μαζί με την ΕΕ προσπαθούν με διαφορετικούς τρόπους να ασκήσουν μεγαλύτερη πίεση στα ταμεία της Ρωσία, με στόχο αυτήν τη φορά τις εξαγωγές καυσίμων, όπως ντίζελ και νάφθα (ένα ενδιάμεσο προϊόν διύλισης του πετρελαίου).

Σύμφωνα με την οικονομική ανάλυση της Intermodal, αυτήν τη φορά, η απαγόρευση θα είναι διαφορετική και αναμένεται να είναι πολύ πιο περίπλοκη από αυτήν που αφορούσε το πετρέλαιο. Θα υπάρχουν δύο ανώτατα όρια, ένα για τα προϊόντα που διαπραγματεύονται χαμηλότερα από το αργό πετρέλαιο και ένα για αυτά που διαπραγματεύονται υψηλότερα, με την ακριβή τιμή να είναι προς διαπραγμάτευση ακόμα.

Όσον αφορά την Ευρώπη, η αγορά θα πρέπει να βρει εναλλακτικές για τις ρωσικές προμήθειες γι’ αυτό εκτιμάται ότι το εμπόριο τέτοιων καυσίμων μεταφέρεται με μικρότερα πλοία, τύπου MR και LR δεξαμενόπλοια, αυξάνοντας έτσι το φορτίο τους και άρα τα ναύλα.

Οι παίκτες της αγοράς

Όσον αφορά το ποιος προμηθεύει την ΕΕ με καύσιμα, η αγορά εισήγαγε 220mbd για προϊόντα τύπου ντίζελ το 2022 από τη Ρωσία. Το έλλειμμα του 1mbd προϊόντων πιθανότατα θα καλυφθεί από τη Μέση Ανατολή, την Ινδία και τις ΗΠΑ, με την Abhu Dhabi National Oil Co να ασχολείται ήδη με την προμήθεια ντίζελ στη Γερμανία. Επιπλέον, ένας άλλος παίκτης που θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη διαθεσιμότητα των προϊόντων πετρελαίου είναι η Κίνα και οι πολιτικές της σχετικά με τη διύλιση και τις εξαγωγές θα διαμορφώσουν το εμπόριο, είτε απελευθερώνοντας φορτία για την Ευρώπη είτε στέλνοντας καύσιμα απευθείας στην ΕΕ.

Ένας άλλος παράγοντας που θα παίξει σημαντικό ρόλο στις τιμές των προϊόντων είναι το πού θα ανακατευθύνει η Ρωσία τις εξαγωγές της και εάν μπορεί να βρει αρκετούς αγοραστές εκτός ΕΕ.

Πιθανότατα, οι εξαγωγές θα κατευθυνθούν προς χώρες της Λατινικής Αμερικής και την Αφρική. Επιπλέον, δεδομένου ότι τόσο η Κίνα όσο και η Ινδία διαθέτουν μεγάλες βιομηχανίες διύλισης, το εμπόριο γίνεται πολύ πιο περίπλοκο και διαφορετικό καθώς η Ρωσία θα τις ανταγωνίζεται για εξαγωγές.

Από τη σκοπιά της Ρωσίας, το ανώτατο όριο των προϊόντων πετρελαίου θα είναι πιο επώδυνο από αυτό στο αργό πετρέλαιο, καθώς οι παραγωγοί πετρελαίου δεν είχαν πραγματικά προβλήματα να βρουν πλοία ή αγοραστές για τη μεταφορά και εισαγωγή ρωσικού αργού. Αν και το ρωσικό αργό πωλείται με έκπτωση και τα υψηλά επιτόκια συμπιέζουν τα περιθώρια κέρδους, η αύξηση της συνολικής εξαγωγής αργού για να αντισταθμίσει τα προϊόντα, είναι μια πιθανότητα. Αυτό σημαίνει ότι δεξαμενόπλοια όπως τα Suezmax, VLCC και Aframax ενδέχεται να δουν αύξηση της ζήτησης καθώς η Ρωσία αυξάνει την παραγωγή και τις εξαγωγές πετρελαίου της. Τα logistics του εμπορίου αργού πετρελαίου θεωρούνται πολύ πιο απλά από αυτά των προϊόντων πετρελαίου και τα μεγάλα δεξαμενόπλοια αργού μπορούν να φτάσουν στους πελάτες της Ρωσίας πιο εύκολα από τα μικρότερα πλοία παραγωγής.

Την ίδια στιγμή, οι ΗΠΑ και η Μέση Ανατολή θα είναι οι νέοι προμηθευτές της Ευρώπης και ως εκ τούτου αναμένεται ότι τα δρομολόγια αυτά θα αυξηθούν σε αξία και κατά συνέπεια θα ωθήσουν τα ναύλα υψηλότερα. Το ίδιο αναμένεται και για τις συναλλαγές μεταξύ Ρωσίας και Αφρικής ή Λατινικής Αμερικής. Σύμφωνα με τους αναλυτές, αυτό θα οδηγήσει στα δεξαμενόπλοια τύπου LR1 και LR2 να δουν αύξηση της ζήτησης μετά την έναρξη της απαγόρευσης στις 5 Φεβρουαρίου. Εάν, η υπόθεση ότι η Ρωσία θα αυξήσει τις εξαγωγές αργού πετρελαίου, αποδειχθεί σωστά τους επόμενους μήνες, μπορούμε να περιμένουμε ότι θα συμβεί το ίδιο με τους μεγαλύτερους μεταφορείς αργού, υπό την προϋπόθεση ότι η Ρωσία συνεχίζει να πουλά με έκπτωση.

(της Αναστασίας Βαμβακά, capital.gr)