Λαθρεμπόριο καυσίμων: Η μεγάλη κλοπή κάτω από τη «μύτη» του κράτους
του Γιώργου Φιντικάκη
Η απόφαση των φορολογικών αρχών να καταστούν επιτέλους οι εταιρείες εμπορίας καυσίμων και τα διυλιστήρια της χώρας συνυπεύθυνοι για τα πρατήρια που παρανομούν, αποτελεί ένα πρώτο βήμα.
Δεν θέλει και πολύ μυαλό για να καταλάβει κανείς ότι με την επιβολή κυρώσεων και προστίμων και στους άλλους κρίκους της αλυσίδας όταν διαπιστωθεί ότι γνώριζαν πως τα πρατήρια με τα οποία συνεργάζονται, παρανομούν, αλλά δεν είχαν ενημερώσει τις αρχές, κάπως σφίγγει ο κλοιός.
Από μόνο του φυσικά το μέτρο δεν αρκεί. Τα όσα έχουν εξαγγελθεί εδώ και πάνω από μια δεκαετία για να περιοριστεί η μεγάλη κλοπή σε βάρος των φορολογουμένων από το λαθρεμπόριο, πρέπει επιτέλους να εφαρμοστούν στο σύνολο τους, όχι αποσπασματικά. Δεν είναι πυρηνική φυσική η καταπολέμηση του λαθρεμπορίου, πολιτική βούληση χρειάζεται.
Η χθεσινή ανακοίνωση της ΑΑΔΕ αποκαλύπτει το πάρτι που γίνεται τόσα χρόνια με το λαθρεμπόριο καυσίμων, κάτω από τη «μύτη» του κράτους.
Διαβάζοντας ότι οι εταιρείες καυσίμων και τα διυλιστήρια οφείλουν πλέον να ενημερώνουν πάραυτα την ΑΑΔΕ όταν το πρατήριο με το οποίο συνεργάζονται, «…δεν παρέχει στοιχεία φορολογικού μητρώου, άδεια λειτουργίας, πιστοποιητικά και λοιπά προβλεπόμενα στοιχεία, δεν επιτρέπει τη λήψη δείγματος καυσίμων που διακινεί για έλεγχο, δεν έχει εγκαταστήσει σύστημα εισροών – εκροών..», κάτι που αποτελεί υποχρέωση εδώ και πάρα πολλά χρόνια, γεννώνται μερικά προφανή ερωτήματα.
Είναι δυνατόν μια εταιρεία να μη γνωρίζει, να μην έχει ελέγξει το ποιόν αυτού με τον οποίο συναλλάσσεται;
Και για να το πούμε διαφορετικά, ποια επιχείρηση, σε οποιονδήποτε κλάδο της οικονομίας, αποδέχεται να συνεργάζεται με κάποιον που δεν έχει άδεια λειτουργίας ή η συνολική του συμπεριφορά δείχνει ότι έχει θέμα νομιμότητας, χωρίς να διακόπτει άμεσα τη σχέση μαζί του;
Που φέρει το σήμα της και πουλά τα προϊόντα της, αλλά αρνείται να δεχτεί έλεγχο από τις φορολογικές αρχές; Που δεν έχει εγκαταστήσει και δεν λειτουργεί ακόμη και σήμερα ένα σύστημα (αυτό για τις εισροές και εκροές στα καύσιμα), που αποτελεί νόμο του κράτους εδώ και τουλάχιστον μια δεκαετία;