ΣΕΕΠΕ: «Στο κόκκινο» η παραβατικότητα στην αγορά καυσίμων – Μοναδική λύση ένα οριζόντιο ψηφιακό σύστημα εισροών-εκροών με ευθύνη της Πολιτείας
Την επείγουσα ανάγκη να προχωρήσει άμεσα ένα ολοκληρωμένο σχέδιο καταμέτρησης εισροών-εκροών προκειμένου να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά η «μάστιγα» της παραβατικότητας στην αγορά των καυσίμων υπογράμμισαν, μεταξύ άλλων, τα στελέχη του ΣΕΕΠΕ σε συνέντευξη τύπου που παραχώρησαν εχθές σε δημοσιογράφους με θέμα «Παραβατικότητα και Ρυθμίσεις στην Αγορά Καυσίμων. Συνέπειες και Επιπτώσεις στον Καταναλωτή, στον Κλάδο και στην Εθνική Οικονομία».
Ειδικότερα, ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος, Γιάννης Αληγιζάκης αναφέρθηκε εκτενώς στην ανάγκη να προχωρήσουν άμεσα παρεμβάσεις της Πολιτείας προκειμένου να υπάρξει ένα ολιστικό, ψηφιακό Σύστημα Παρακολούθησης που θα «απλώνεται» στο σύνολο της αλυσίδας αξίας, από τις εταιρείες Εμπορίας έως την αντλία και τον καταναλωτή, υπολογίζοντας τις εισροές και εκροές σε πραγματικό χρόνο με σαφή και διαφανή ταυτοποίηση των στοιχείων.
Αυτό αποκτά ακόμη μεγαλύτερη αξία αν συνυπολογίσει κανείς ότι οι τρεις βασικοί πυλώνες που χρειάζεται να τύχουν ελέγχων προκειμένου να διασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία της αγοράς, δηλαδή, οι εταιρείες εμπορίας, τα πρατήρια και ο τελικός καταναλωτής, έχουν αντιτιθέμενα συμφέροντα μεταξύ τους, και επομένως μια μη ολιστική προσέγγιση που θα βλέπει το «δάσος και όχι το δέντρο» καταλήγει να είναι «δώρον-άδωρον».
Ελλείψει ενός τέτοιου συστήματος, το διαχρονικό πρόβλημα της παραβατικότητας στον κλάδο έχει πάρει πλέον εκρηκτικές διαστάσεις, με τον Πρόεδρο του ΣΕΕΠΕ να φτάνει στο σημείο να αναφέρει χαρακτηριστικά ότι «φεύγουν οι υγιείς πρατηριούχοι και τα παίρνουν οι παραβατικοί». Χρειάζεται να σημειωθεί ότι αν και διαχρονικά ο ΣΕΕΠΕ εφιστά την προσοχή για την αντιμετώπιση της λαθρεμπορίας καυσίμων και των θεμάτων παραβατικότητας, εντούτοις, πλέον κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, ζητώντας την άμεση παρέμβαση της Πολιτείας χωρίς ημίμετρα και μέσες λύσεις.
Τόσο η ελληνική εμπειρία μέχρι τα σήμερα με τα όποια μέτρα έχουν ληφθεί κατά καιρούς όσο και η διεθνής εμπειρία υπογραμμίζει πως η λύση για τον περιορισμό της παραβατικότητας βρίσκεται σε ένα ολιστικό σύγχρονο Σύστημα Εισροών-Εκροών που θα επιτρέπει τον έλεγχο σε πραγματικό χρόνο με την αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων και υπό την ευθύνη των αρμόδιων κρατικών αρχών (βλ. ΑΑΔΕ).
Ο ΣΕΕΠΕ έχει καταθέσει από την πρώτη στιγμή συγκεκριμένες, ρεαλιστικές προτάσεις σχετικά με το ζωτικής σημασίας ζήτημα και βρίσκεται σε διαρκή συνεργασία με την ΑΑΔΕ και τα συναρμόδια Υπουργεία για την ολιστική αντιμετώπιση της παραβατικότητας.
Οι εκπρόσωποι του ΣΕΕΠΕ δεν παρέλειψαν να αναφερθούν στην πρόσφατη νομοθέτηση ενός πλαισίου από το Υπουργείο Οικονομικών που προβλέπει αυστηροποίηση των ποινών για όσους παρανομούν, χαιρετίζοντας την εν λόγω πρωτοβουλία. Τα νούμερα είναι αποκαλυπτικά καθώς από τα 8.500 πρατήρια που λειτουργούσαν το 2012, σήμερα υπάρχουν λιγότερα από 5.500.
Η μεγάλη απόκλιση που καταγράφουν τα νούμερα στην πορεία της αγοράς μετά από μια δεκαετία επιβεβαιώνουν, όπως σημείωσε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ, ότι η πολύ μεγάλη, πλέον, έξαρση της παραβατικότητας μεταφράζεται σε ένα ιδιότυπο ανταγωνισμό που απειλεί ευθέως την βιωσιμότητα του κλάδου. Ενδεικτικό είναι ότι καταγράφεται αυξητική τάση ελλειμματικών παραδόσεων, που έρχεται να επισφραγίσει την προβληματική κατάσταση στην αγορά. Το πρόβλημα της συνεχώς αυξανόμενης τάσης κλοπής στην αντλία (ελλειμματικές παραδόσεις) αποδεικνύεται και σε πρόσφατη μελέτη του ΕΜΠ για λογαριασμό του ΣΕΕΠΕ στην οποία αναφέρθηκαν τα στελέχη του συνδέσμου χωρίς όμως να δώσουν ακριβή στοιχεία από τα ευρήματα. Το ποσοστό των πρατηρίων που κλέβουν στην αντλία, πάντως, σύμφωνα με όσα ανέφεραν οι εκπρόσωποι του κλάδου είναι διψήφιο, με κάποιους να υποστηρίζουν ότι βρίσκεται κοντά στο 20%