ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ

«Νάρκη» στα οικονομικά του κλάδου εμπορίας καυσίμων το πλαφόν στα περιθώρια κέρδους – Γιατί η άρση του αποτελεί προϋπόθεση για τον υγιή ανταγωνισμό και τη μείωση των τιμών

https://energypress.gr/news/narki-sta-oikonomika-toy-kladoy-plafon-giati-i-arsi-toy-apotelei-proypothesi-gia-ton-ygii

«Νάρκη» στα οικονομικά του κλάδου το πλαφόν – Γιατί η άρση του αποτελεί προϋπόθεση για τον υγιή ανταγωνισμό στην αγορά καυσίμων

18 01 2024 | 07:33

Τις αρνητικές συνέπειες του πλαφόν στην εύρυθμη λειτουργία του ανταγωνισμού και εν γένει στην αγορά των καυσίμων ανέδειξε, μεταξύ άλλων, η διοίκηση του ΣΕΕΠΕ κατά την χθεσινή συνέντευξη τύπου σε δημοσιογράφους, υπογραμμίζοντας ότι καταλήγει να παραποιεί την πραγματική εικόνα της αγοράς.

«Η αγορά αυτή είναι προβληματική, είναι παραβατική και αυτό οδηγεί να είναι κατά κανόνα ζημιογόνα. Η μεγάλη εικόνα είναι ότι η αγορά αυτή με τα σημερινά της χαρακτηριστικά θα οδηγήσει πολλές εταιρείες και πολλά πρατήρια στην έξοδο». Τα παραπάνω σημείωσαν ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Γιάννης Αληγιζάκης και ο αντιπρόεδρος Χρήστος Τζιόλας, εστιάζοντας ιδιαίτερα στις συνέπειες που φέρει στην αγορά η παρατεταμένη ισχύς του πλαφόν.

Πρακτικά, οδηγεί σε στρέβλωση του ανταγωνισμού με τις εταιρείες να περιορίζονται σε ένα μικρό περιθώριο κέρδους της τάξης του 3% το 2022, γεγονός που αφενός δεν καθιστά σχεδόν αδύνατη την όποια διαφοροποίηση με όρους ανταγωνισμού επομένως «ακυρώνει» εν τοις πράγμασι τον ανταγωνισμό και αφετέρου δυσχεραίνει ένα μακροπρόθεσμο σχεδιασμό του κλάδου για επενδύσεις στους άξονες των ενεργειακών και κλιματικών στόχων με ορίζοντα το 2030.

«Με αυτές τις συνθήκες  δεν είναι βιώσιμη η αγορά», όταν μάλιστα, σε αντίθεση με την γενικότερη εικόνα που δημιουργείται, ο κλάδος μετράει ζημιές 450 εκατ. από το 2010 μέχρι σήμερα με το περιθώριο καθαρού κέρδους των επιχειρήσεων να αγγίζει μόλις το 0,5%.

Επί 7 συναπτά έτη (2010-2016) ο κλάδος σημείωνε διαρκώς ζημιές (καθαρά κέρδη μετά από φόρους χωρίς αεροπορικά καύσιμα και διεθνείς πωλήσεις), ενώ και το 2020 ο κλάδος πέρασε ξανά σε αρνητική θέση (ζημιές 34,5 εκατ. ευρώ), εξαιτίας της πανδημίας.

Από την πλευρά της η διοίκηση του ΣΕΕΠΕ υπογραμμίζει ότι τόσο η αντιμετώπιση του οξυμένου προβλήματος της παραβατικότητας όσο και η άρση του πλαφόν θα καταλήξουν σε έμμεση μείωση των τιμών για τον καταναλωτή, δεδομένου ότι θα δώσουν περιθώρια για την ορθή λειτουργία του ανταγωνισμού που σήμερα, αποτελεί ένα «αμάλγαμα» θεμιτών κι αθέμιτων πρακτικών.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΟΒΕ (Συγκεντρωτικά Στοιχεία και Αριθμοδείκτες του Κλάδου Εμπορίας Πετρελαιοειδών για το έτος 2022), το μικτό περιθώριο κέρδους των εταιριών στην εσωτερική αγορά δεν διασφαλίζει τη βιωσιμότητά τους, καθώς από το 2016 συμπιέζεται σε επίπεδα χαμηλότερα του 5% (4,6% το 2017, 4% το 2018, 4,3% το 2019, 4,5% το 2020, 4,4% το 2021, 3% το 2022).

Η εφαρμογή του πλαφόν, η οποία συμπιέζει περαιτέρω το ήδη χαμηλό μικτό περιθώριο αγνοεί την αύξηση του πληθωρισμού (κατά περίπου 10 μονάδες την τελευταία διετία), την πολύ μεγάλη αύξηση του χρηματοοικονομικού κόστους από τις αυξήσεις επιτοκίων, την αύξηση των μεταφορικών που δόθηκε στα βυτιοφόρα ή που παρουσιάζεται στα πλοία με την αύξηση των ρυμουλκών και των καυσίμων.

Το πλαφόν, κάτω από τις σημερινές συνθήκες, δημιουργεί ένα ασφυκτικό πλαίσιο λειτουργίας για τις νόμιμες επιχειρήσεις, θέτοντας εν αμφιβόλω όχι μόνο τις μελλοντικές επενδύσεις τους, αλλά και την ίδια τη βιωσιμότητά τους. Παράλληλα, τροφοδοτεί τον αθέμιτο ανταγωνισμό με τις παραβατικές επιχειρήσεις, οι οποίες λειτουργούν σχεδόν ανεξέλεγκτες.

Ο ρόλος των νόμιμων εταιριών του κλάδου είναι εξαιρετικά κρίσιμος για την οικονομία, την ενεργειακή ασφάλεια, αλλά και την ενεργειακή μετάβαση της χώρας.

Σύμφωνα με Έρευνα που πραγματοποίησε το ΕΜΠ σχετικά με τις ελλειμματικές παραδόσεις στην Αττική, φαίνεται ότι υπάρχει σημαντικά αυξητική τάση σε σχέση με την έρευνα του 2021, αλλά και των προηγούμενων ετών.