Καύσιμα: Σε κινούμενη άμμο οι τιμές – Πού θα πάνε τον Μάιο
https://www.imerisia.gr/oikonomia/71721_kaysima-se-kinoymeni-ammo-oi-times-poy-tha-pane-ton-maio
Με μεγάλη ευκολία μεταβάλλονται οι τιμές στα καύσιμα, απόρροια των διεθνών τιμών στο πετρέλαιο. Στην αντλία πάντως οι τιμές των καυσίμων έχουν καταγράψει σημαντική πτώση το τελευταίο 15ήμερο που φτάνει ακόμη και τα 10 λεπτά το λίτρο
Κινούμενη άμμο είναι εδώ και πολύ καιρό οι τιμές στα καύσιμα τόσο σε ότι αφορά το διεθνές περιβάλλον, όσο και αυτές στην αντλία. Οι μεταβολές είναι εξαιρετικά συχνές και κανείς δεν μπορεί έστω και με σχετική βεβαιότητα να εκτιμήσει την επόμενη ημέρα σε ότι αφορά την διαμόρφωση των τιμών.
Αν δει κανείς την καμπύλη διαμόρφωσης των διεθνών τιμών θα διαπιστώσει ότι υπάρχουν μεγάλες μεταβολές και κυρίως συχνές. Η τάση εναλλάσσεται από πτωτική σε ανοδική και τούμπλαλιν σε σχετικά μικρά χρονικά διαστήματα και το κυριότερο χωρίς να υπάρχει σημαντικό γεγονός, παρά μόνο φήμες και ενδείξεις, αναφορικά με την παγκόσμια διαμόρφωση της της ζήτησης, που είναι και το κυρίαρχο στοιχείο που θα διαμορφώσει την διεθνή τάση των τιμών.
Στην Ελλάδα οι τιμές μάλλον έχουν πτωτική πορεία και αντιδρούν με μεγαλύτερη ευκολία στην πορεία προς τα κάτω, παρά το αντίθετο και αυτό λόγω της μείωσης της κατανάλωσης που δείχνει να υπάρχει από την αρχή της χρονιάς.
Κυρίαρχο χαρακτηριστικό των τελευταίων ημερών είναι η συνεχής πίεση στην διεθνή τιμή του Brent, η σταθεροποίηση του ευρώ έναντι του δολαρίου στην περιοχή του 1,1 και η πτώση των διυλιστηρίων τιμών βενζίνης, και πετρελαίου κάτι που έχει ως συνέπεια οι τιμές στην βενζίνη να απομακρύνονται από το όριο των 2 ευρώ, το οποίο πλησίαζαν επικίνδυνα πριν μερικές εβδομάδες.
Η τιμή του Brent ανέκαμψε μερικώς την Παρασκευή και βρέθηκε εκ νέου πάνω από τα 80 δολάρια το βαρέλι και τον φόβο της ύφεσης να ενισχύεται λόγω της νομισματικής πολιτικής των κεντρικών τραπεζών, οι τιμές ίσως επιτρέψουν σε ανοδικό κανάλι μέσα στη εβδομάδα. Παράγοντες της διεθνούς αγοράς υποστηρίζουν ότι υπάρχουν αντίρροπες δυνάμεις που οδηγούν σε μια σχετική ηρεμία, η οποία κατά πολλούς μεταφράζεται και ως επιστροφή στα 80 δολάρια ή και λίγο παραπάνω.
Πτώση 10 λεπτά το λίτρο το τελευταίο 15ήμερο
Στην ελληνική αγορά, οι τιμές των καυσίμων κινούνται πτωτικά τις τελευταίες ημέρες, με τη μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης να διαμορφώνεται στα 1,896 ευρώ το λίτρο από 1,932 την προηγούμενη εβδομάδα και του diesel κίνησης στα 1,612 από 1,643 ενώ δεδομένης της πτώσης των τιμών διυλιστηρίου το Σαββατοκύριακο εκτιμάται ότι οι τιμές θα εξακολουθήσουν να κινούνται σε χαμηλότερα επίπεδα.
Στην Αττική πάντων οι τιμές σε σχέση με το pick που κατέγραψαν την Μ. Παρασκευή είναι κατά πολύ χαμηλότερες που φτάνουν ακόμη και τα 10 λεπτά το λίτρο. Συγκεκριμένα ενώ την Μ. Παρασκευή η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης ήταν στο 1,919 ευρώ το λίτρο (σε συγκεκριμένο πρατήριο στα Βόρεια Προάστια), ενώ σήμερα είναι στο 1,819 ευρώ το λίτρο.
Το diesel κίνησης είναι στο 1,469 ευρώ το λίτρο, από 1,569 ευρώ το λίτρο στο τέλος της Μ. Εβδομάδος.
Η περίοδος «χάριτος» ωστόσο εκτιμάται ότι δεν θα διαρκέσει πολύ καθώς το καλοκαίρι πλησιάζει, οι μετακινήσεις αυξάνονται και η ζήτηση ανακάμπτει. Ήδη στις ΗΠΑ, τον μεγαλύτερο καταναλωτή καυσίμων, τα αποθέματα μειώνονται λόγω της αύξησης της ζήτησης καθώς οδεύουμε προς το καλοκαίρι.
Κλειδί η πορεία των επιτοκίων
Η αγορά θεωρεί ότι οι πιθανές αυξήσεις των επιτοκίων από τις κεντρικές τράπεζες που μάχονται τον πληθωρισμό θα μπορούσαν να επιβραδύνουν την οικονομική ανάπτυξη και να μειώσουν τη ζήτηση ενέργειας στις Ηνωμένες Πολιτείες, τη Βρετανία και την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ, η Τράπεζα της Αγγλίας και η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα αναμένεται να αυξήσουν τα επιτόκια στις επόμενες συνεδριάσεις τους.
Από την πλευρά της προσφοράς, ο Ρώσος αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Αλεξάντερ Νόβακ δήλωσε ότι η ομάδα ΟΠΕΚ+ δεν βλέπει ανάγκη για περαιτέρω περικοπές της παραγωγής παρά τη χαμηλότερη από την αναμενόμενη κινεζική ζήτηση, αλλά ότι ο οργανισμός μπορεί ανά πάσα στιγμή να προσαρμόσει την πολιτική του εάν είναι απαραίτητο.
Η ανάκαμψη της ζήτησης στην Κίνα αναμένεται επίσης να μειώσει την προσφορά και ενδεχομένως να αντισταθμίσει την αδυναμία στις μεγάλες ώριμες οικονομίες, εάν οι συνεχιζόμενες αυξήσεις των επιτοκίων οδηγήσουν σε ύφεση αργότερα φέτος.