Φάμελλος: Χρειάζεται μείωση του ΕΦΚ στα καύσιμα και έλεγχος στο κέρδος των διυλιστηρίων
«Η κυβέρνηση Μητσοτάκη άφησε την αισχροκέρδεια να καλπάζει ενάμιση χρόνο τώρα, και προσπαθεί στο παραπέντε να «σώσει το παιχνίδι» με την εξαγγελία του Market Pass, μια περιορισμένης έκτασης και ανορθολογική παρέμβαση που και πάλι επιδοτεί την ακρίβεια και συντηρεί τις υψηλές τιμές», επεσήμανε ο Τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και Βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης, Σωκράτης Φάμελλος, σε σημερινή του συνέντευξη στον ραδιοφωνικό σταθμό Alpha Radio 98,9FM και το δημοσιογράφο Κ. Αλατζά.
Ο Σ.Φάμελλος σχολίασε αρχικά ότι η παρέμβαση της κυβέρνησης είναι παρόμοια με αυτή που έγινε και στο ρεύμα: «Επιδοτείται και πάλι η ακρίβεια, όπως και στο ρεύμα, όπου αντί η κυβέρνηση να παρέμβει και να μειώσει τις τιμές, έδωσε λεφτά των πολιτών που έχει ήδη εισπράξει από τους λογαριασμούς ή από τον προϋπολογισμό, για να επιδοτήσει τους ακριβούς λογαριασμούς, δηλαδή τις εταιρείες ενέργειας που ανακοινώνουν τις επιδοτούμενες τιμές. Το ίδιο γίνεται τώρα και με τα καταναλωτικά αγαθά, όπου από την υπο-φορολόγηση των διυλιστηρίων θα στηριχθεί το ράλι ακρίβειας που σαρώνει όλη την αγορά», εξήγησε.
Ο Σ.Φάμελλος επεσήμανε ότι καταρχάς η κυβέρνηση Μητσοτάκη, παρά τις δεσμεύσεις της, δεν θα φορολογήσει δίκαια όλα τα υπερκέρδη των διυλιστηρίων αλλά μόνο ένα μέρος αυτών. «Το Μάρτιο στη Βουλή, ο κ. Μητσοτάκης είχε δεσμευθεί για φορολόγηση των υπερκερδών στο ρεύμα κατά 90%. Τώρα που τα δύο διυλιστήρια της χώρας αναμένεται να σωρεύσουν κέρδη 3 δισ. ευρώ το χρόνο, και έχουν ήδη ανακοινώσει 2,4 δισ. ευρώ κέρδη το πρώτο 9-μηνο, ακούμε ότι θα εισπραχθούν μόλις 600-650 εκατ. ευρώ. Άρα εδώ η κυβέρνηση κάνει μία μεγάλη «χάρη» στα διυλιστήρια, υποφορολογώντας τα υπερκέρδη», υπογράμμισε.
Τόνισε επίσης ότι πλέον μπορούμε να μιλάμε για καθαρή αισχροκέρδεια, που επέτρεψε για μία ακόμη φορά η κυβέρνηση Μητσοτάκη. «Δεν βρισκόμαστε σε «κανονική» περίοδο και για αυτό μιλάμε για αισχροκέρδεια. Τα διυλιστήρια σημειώνουν τέτοια αδικα κέρδη με ρεκόρ κερδοφορίας, όταν ταυτόχρονα οι πολίτες δεν μπορούν να γεμίσουν τα ρεζερβουάρ, και η χώρα είναι πρώτη στην τιμή βενζίνης και δεύτερη/τρίτη στο πετρέλαιο κίνησης τις τελευταίες εβδομάδες στην Ευρώπη», σημείωσε, υπογραμμίζοντας ότι για αυτόν ακριβώς το λόγο πρόκειται για άδικα κέρδη τα οποία και πρέπει να φορολογηθούν σε πολύ μεγάλο ποσοστό.
Ο Σ.Φάμελλος επεσήμανε ότι η φορολόγηση των διυλιστηρίων θα μπορούσε να αποδώσει πάνω από 1,5 δισ. ευρώ. Με το ποσό αυτό η κυβέρνηση θα είχε το περιθώριο να μειώσει τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης οριζόντια, σε όλα τα καύσιμα, στον κατώτατο συντελεστή που ορίζει η Ευρ. Επιτροπή. «Όμως η κυβέρνηση δεν επιλέγει την μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα, όπως δεν επιλέγει και τη μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα. Προτιμά να αφήνει τους πολίτες να πληρώνουν τις υψηλές τιμές, να έχει υπερέσοδα από το ΦΠΑ και να τα αναδιανέμει. Σε δεύτερο επίπεδο, η κυβέρνηση προτιμά να χαρίζει υπερκέρδη. Θα φορολογήσει τα υπερκέρδη των διυλιστηρίων με τον κατώτατο συντελεστή που προτείνει η Ευρ. Ένωση, και θα τους χαρίσει 1,8 δισ. ευρώ. Το ίδιο ποσό χάρισε στους ηλεκτροπαραγωγούς. Από τα υπερκέρδη στο ρεύμα των 2,2 δισ. ευρώ φορολόγησε τελικά μόλις 415 εκατ. ευρώ», υπογράμμισε.
Σχολιάζοντας τα ειδικότερα χαρακτηριστικά της νέας επιδότησης της ακρίβειας που ανακοίνωσε ο κ. Μητσοτάκης, ο Σ.Φάμελλος επεσήμανε ότι το ποσό της επιδότησης είναι πολύ μικρό, και δεν θα «πιάσει τόπο»., αφού για ένα μονοπρόσωπο νοικοκυριό είναι 0,7 ευρώ/ημέρα και για ένα ζευγάρι μόλις 1 ευρώ/ημέρα. Για ένα ζευγάρι με δύο παιδιά, η επιδότηση ανέρχεται σε περίπου 300 ευρώ το εξάμηνο, αλλά πρέπει σε όλα αυτά να συνυπολογιστεί ότι οι αυξήσεις τιμών σε ορισμένα βασικά είδη διατροφής είναι πολλαπλάσιες: 16,7% στο κρέας, 25,3% στα γαλακτοκομικά, 18,7% στο ψωμί και στα δημητριακά. «Η κυβέρνηση θα μπορούσε να μειώσει το ΦΠΑ, αλλά αρνείται πεισματικά, επειδή έχει αυξημένα έσοδα από το ΦΠΑ λόγω της ανόδου των τιμών, τα οποία και διαφημίζει. Και ταυτόχρονα δεν κάνει έλεγχο της ακρίβειας», τόνισε.
Κλείνοντας, ο Σ.Φάμελλος τόνισε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ως κυβέρνηση θα είχε καταρχάς μειώσει τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στα καύσιμα, και θα έκανε έλεγχο στο συντελεστή κέρδους των διυλιστηρίων και θα προχωρούσε, εν μέσω κρίσης, σε καθορισμό εύλογου περιθώριου κέρδους για τις ενεργειακές εταιρείες. «Το μήνυμα με τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στην διακυβέρνηση της χώρας είναι ότι το πάρτι θα τελειώσει. Ήδη από τις δημοσκοπήσεις φαίνεται ότι οι πολίτες έχουν καταλάβει ότι η κυβέρνηση και ο κ. Μητσοτάκης προσωπικά έχουν ευθύνη για την ακρίβεια. Η ρήτρα Μητσοτάκη εφαρμόστηκε τον Αύγουστο του 2021 και τα υπερκέρδη των ηλεκτροπαραγωγών ξεκίνησαν τον Ιούλιο του 2021, 6 μήνες πριν από την ουκρανική κρίση. Η ΔΕΠΑ Εμπορίας δεκαπλασίασε τα κέρδη της το 2021, δηλαδή πριν από τον πόλεμο στην Ουκρανία. Πρόκειται για αισχροκέρδεια Μητσοτάκη, όχι γιατί τους «ξέφυγε» αλλά γιατί έτσι ήθελαν και έτσι το σχεδίασαν. Γι’ αυτό και η κυβέρνηση φροντίζει η όποια εκ των υστέρων φορολόγηση να είναι η ηπιότερη δυνατή», υπογράμμισε.