18 Νοεμβρίου 2024
Πρόσφατα:
ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ

Γιατί ξαφνικά το πετρέλαιο κίνησης έγινε πιο ακριβό από τη βενζίνη – Η αύξηση της ζήτησης για ντίζελ και το “ψαλίδι” στην επιδότηση

https://energypress.gr/news/giati-xafnika-petrelaio-kinisis-egine-pio-akrivo-apo-ti-venzini-i-ayxisi-tis-zitisis-gia-ntizel

Χρήστος Στεφάνου

Παραδοσιακά το πετρέλαιο κίνησης ήταν πιο φθηνό από τη βενζίνη, με τη διαφορά των δύο καυσίμων να κυμαίνεται στο 20 έως 30%, αν και το τελευταίο διάστημα η διαφορά των δύο καυσίμων είχε μικρύνει. Αυτό ήταν άλλωστε και ένα από τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα του diesel, στο οποίο έχουν στραφεί πολλοί οδηγοί αγοράζοντας τα πιο ακριβά αλλά και πιο οικονομικά ως προς το καύσιμο αυτοκίνητα πετρελαίου.

Όλα αυτά ίσχυαν μέχρι τώρα, διότι εδώ και λίγες ημέρες συμβαίνει μια πρωτοφανής αλλαγή: το πετρέλαιο κίνησης έχει ξεπεράσει στην τιμή την αμόλυβδη βενζίνη.

Όπως εξηγούν αρμόδιες πηγές πίσω από την εξέλιξη αυτή, πέραν του ότι σταμάτησε η επιδότηση με κυβερνητική απόφαση, βρίσκονται τα θεμελιώδη μεγέθη της προσφοράς και της ζήτησης. Συγκεκριμένα το τελευταίο διάστημα παρατηρείται κατακόρυφη αύξηση της ζήτησης για diesel σε αντίθεση με τη ζήτηση στη βενζίνη η οποία παραμένει υποτονική. Ένας από τους κυριότερους λόγους είναι το γεγονός ότι εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης, πολλές μονάδες ηλεκτροπαραγωγής που χρησιμοποιούσαν ως καύσιμο το φυσικό αέριο, έχουν γυρίσει στο ντίζελ (όσες έχουν αυτή τη δυνατότητα) εκτινάσσοντας στα ύψη τη ζήτηση για πετρέλαιο. Η εξέλιξη αυτή έχει ως αποτέλεσμα τα διεθνή περιθώρια για το diesel να πιέζονται προς τα πάνω επηρεάζοντας τις τιμές. Στον αντίποδα η ζήτηση για βενζίνες παραμένει υποτονική και όπως παρατηρούν οι ίδιες πηγές, εάν ο ΟΠΕΚ δεν είχε προχωρήσει στη μείωση της παραγωγής του, τότε τα διεθνή περιθώρια της βενζίνης θα είχαν καταρρεύσει.

Εκτός όμως από το συσχετισμό βενζίνης ντίζελ, ανατροπή έχουμε και στη σύγκριση των δύο κυριότερων καυσίμων για τη θέρμανση, του πετρελαίου και του φυσικού αερίου. Έτσι παρά τις αυξήσεις που σημειώθηκαν τον τελευταίο χρόνο στο κόστος του φυσικού αερίου, το καύσιμο φαίνεται ότι παραμένει το πιο συμφέρον στην κούρσα της φετινής σεζόν για θέρμανση.

Πιο συγκεκριμένα σύμφωνα με στοιχεία της αγοράς, η τελική τιμή για το φυσικό αέριο κυμαίνεται (περιλαμβανομένης της κρατικής επιδότησης στην τιμή) στο 1,1 ευρώ/MWh (0,90 ευρώ/MWh κόστος αερίου και 0,2 ευρώ/MWh τέλη δικτύου και λοιπές χρεώσεις). Την ίδια στιγμή το πετρέλαιο θέρμανσης κυμαίνεται στο 1,45 ευρώ το λίτρο, που σημαίνει (λαμβανομένων υπόψη των παραμέτρων για τα δύο καύσιμα) ότι το φυσικό αέριο είναι κατά περίπου 19% οικονομικότερο σε σύγκριση με το πετρέλαιο θέρμανσης.