Πετρέλαιο κίνησης: Το ράλι στις τιμές «έκαψε» την επιδότηση
https://energypress.gr/news/petrelaio-kinisis-rali-stis-times-ekapse-tin-epidotisi
Ο πληθωρισμός είναι πιθανό να έχει αγγίξει ή να βρίσκεται κοντά στο να αγγίξει το υψηλότερο σημείο της εκρηκτικής τροχιάς ανόδου το τελευταίο δωδεκάμηνο καθώς ο Απρίλιος ήταν ο τελευταίος μήνας σύγκρισης, με αρνητική μεταβολή του δείκτη τιμών καταναλωτή σε δωδεκάμηνη βάση (-0,3% τον Απρίλιο του 2021).
Η εκτίμηση αυτή, στον βαθμό που επιβεβαιωθεί στην πράξη, ουδόλως σημαίνει πως θα «ξεφουσκώσει» αντίστοιχα και το επίπεδο ακρίβειας. Ο πληθωρισμός μπορεί να κινηθεί σε χαμηλότερα επίπεδα τους προσεχείς μήνες, η ακρίβεια όμως θα μείνει, διατηρώντας το κυβερνητικό στρατόπεδο σε κατάσταση συναγερμού.
Το σκηνικό εντός του οποίου θα πορευθεί (και) η ελληνική οικονομία τους επόμενους μήνες είναι ομιχλώδες και ακραία ευμετάβλητο. Μόλις χθες, η μέρα ξεκίνησε με την προσδοκία εκτόνωσης της απειλής διακοπής της τροφοδοσίας φυσικού αερίου στην Ε.Ε, με πρόσχημα την απαίτηση της Μόσχας για πληρωμές σε ρούβλια μετά από δημοσίευμα του Bloomberg για νέο διάταγμα Πούτιν, το οποίο θα άνοιγε τον δρόμο για πληρωμές από τις λεγόμενες «μη φιλικές χώρες», με τρόπο που δεν θα παραβιάζονται οι κυρώσεις. Η εξέλιξη αυτή συμπίεσε τις τιμές έως τα 89 ευρώ η μεγαβατώρα. Ώρες αργότερα, η επίκληση force majeure από την Ουκρανία σε σημείο εισαγωγής ρωσικού αερίου στον δρόμο προς την Ευρώπη ήταν ικανή συνθήκη να στείλει τις τιμές στη ζώνη των 100 ευρώ, για να υποχωρήσουν οριακά στα 97 ευρώ στο τέλος της διαπραγμάτευσης.
Έντονη μεταβλητότητα άλλωστε σημειώνεται και στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου, όπου η προοπτική ευρωπαϊκού εμπάργκο έστειλε τις τιμές την περασμένη εβδομάδα στα 114 δολάρια το βαρέλι, τα πισωγυρίσματα της Ε.Ε και τα νέα από την Κίνα (ο χαμηλότερος ρυθμός εξαγωγών την τελευταία διετία τον Απρίλιο) «μάζεψαν» τις τιμές, αλλά κανείς δεν μπορεί να ξέρει με ασφάλεια τι ξημερώνει όσο ο πόλεμος συνεχίζεται.
Στην Αθήνα, ήδη η παρέμβαση της κυβέρνησης στο πετρέλαιο κίνησης «χάθηκε» στην αντλία, με τους βενζινοπώλες να παραπέμπουν σε αύξηση των τιμών διυλιστηρίου, η οποία στο μεσοδιάστημα εξουδετέρωσε τη μείωση κατά 15 λεπτά το λίτρο. Πρακτικά, εκεί που η μέση τιμή του πετρελαίου κίνησης είχε υποχωρήσει στο 1,827 ευρώ στις 10 Απριλίου, χθες ήταν στο 1,911 ευρώ, με την κατοστάρα αμόλυβδη στα 2,323 ευρώ και την απλή αμόλυβδη να ξεπερνά ακόμα και 2,6 ευρώ στην Αμοργό.
Το στοίχημα της κυβέρνησης είναι τώρα να τιθασεύσει τις αυξήσεις στα τιμολόγια του ρεύματος, φέροντας τους λογαριασμούς σε ανεκτά επίπεδα, τέτοια που να μπορούν να πληρωθούν από τους καταναλωτές. Η διεύρυνση των επιδοτήσεων και πάνω από τις 300 κιλοβατώρες τον Μάιο και τον Ιούνιο είναι το πρώτο βήμα, πριν τεθεί σε εφαρμογή το εθνικό σχέδιο διπλής παρέμβασης στη χονδρική και τη λιανική, με στόχο την απορρόφηση του 70%-80% των επιβαρύνσεων.
Για την υλοποίηση του σχεδίου, εντός των προσεχών ημερών αναμένεται νομοθετική ρύθμιση στη Βουλή για τη φορολόγηση των λεγόμενων «ουρανοκατέβατων κερδών» των εταιρειών ενέργειας, με το υπουργείο Οικονομικών να προσδοκά την είσπραξη εσόδων μεταξύ 500 και 600 εκατ. ευρώ από την επιβολή ειδικού τέλους 90%.
Μετά την ανακοίνωση του πορίσματος της ΡΑΕ, σύμφωνα με την οποία τα υπερέσοδα είναι 541 εκατ. ευρώ, ποσό από το οποίο θα αφαιρεθούν οι «ζημιές» από τα σταθερά τιμολόγια, αρμόδιες πηγές σημειώνουν με νόημα πως αυτά τα μεγέθη αφορούν την περίοδο έως τον Μάρτιο. Η παρέμβαση φορολόγησης των υπερεσόδων θα αφορά έως κα τον Ιούνιο, με αποτέλεσμα στον προϋπολογισμό να υπολογίζεται πως θα εισρεύσουν 500 με 600 εκατ. ευρώ, χρηματοδοτώντας μέρος της συνολικής παρέμβασης των 3,2 δισ. ευρώ (μαζί με τις επιδοτήσεις Μαΐου – Ιουνίου).
(της Έλενας Λάσκαρη, euro2day.gr)