19 Νοεμβρίου 2024
Πρόσφατα:
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ

ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΒΕΝΖΙΝΟΠΩΛΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΥΠΟΥΡΓΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ

ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ

ΒΕΝΖΙΝΟΠΩΛΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ

Λόντου 8 10681 Αθήνα · Τηλ.:(210) 3820860 · Fax.: (210)3301977

E-Mail: info@obe.gr – Internet:http://www.obe.gr

Αρ.Πρωτ.7344

                                                                          Αθήνα,16 Μαρτίου 2022

 

Προς τον

Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων

Κύριο Άδωνι Γεωργιάδη

Εξαιρετικώς επείγον

Κοινοποίηση:

  • Υπουργό Οικονομικών

κ. Χρήστο Σταϊκούρα

  • Αναπληρωτή Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων

κ. Νίκο Παπαθανάση

  • Υφυπουργό Οικονομικών

κ. Απόστολο Βεσυρόπουλο

  • Γενικό Γραμματέα Εμπορίου και Καταναλωτή

κ. Σωτήριο Αναγνωστόπουλο

 

Θέμα: Υ.Α. Αριθμ. 27585/2022 (ΦΕΚ Β’ 1145/14-03-2022)

Κύριε Υπουργέ,

Μετά την έκδοση της Υ.Α. Αριθμ. 27585/2022 (ΦΕΚ Β’ 1145/14-03-2022) προσπαθήσαμε να κατανοήσουμε την εφαρμογή της. Σημειώνουμε ότι κατά τη τηλεδιάσκεψη που είχαμε μαζί σας οι τρείς φορείς που συμμετείχαμε συμφωνήσαμε να υπάρχει έλεγχος ποσοστού κέρδους βάσει του τιμολογίου αγοράς σήμερα,  με αναφορά στο ποσοστό κέρδους τέλος Αυγούστου 2021 βάσει του τότε τιμολογίου αγοράς.

Αντ΄ αυτού διαπιστώνουμε ότι επιβάλετε σταθερό ποσό διαφοράς με αναφορά στις τιμές διυλιστηρίου και λιανικής προ ΦΠΑ Αυγούστου 2021 η οποία εφαρμόζεται  σήμερα «στη χθεσινή τιμή διυλιστηρίου». Αυτό δημιουργεί σωρεία προβλημάτων που μπορεί να καταλήξουν και σε βάρος των καταναλωτών και σε βάρος των πρατηριούχων. Αυτό συμβαίνει όταν η τιμή του διυλιστηρίου πέφτει συνεχόμενα τις επόμενες ημέρες  και πρέπει να μειώσουμε τη τιμή ενώ έχουμε αγοράσει ακριβά. Αν εφαρμοζόταν όμως το ποσοστιαίο κέρδος με βάσει τα τιμολόγια αγοράς οι τιμές θα κυμαίνονταν κανονικά στις αυξομειώσεις.

Από την έρευνα αγοράς που έχουμε κάνει  διαπιστώνουμε ότι με τις σημερινές τιμές οι καταναλώσεις μας μειώθηκαν κατά 20 με 25%. Εδώ συμβαίνει το εξής παράδοξο, ενώ έχουμε πτώση των όγκων των πωλήσεών μας και πτώση των μεικτών κερδών μας γιατί δουλεύουμε με ποσό ανά λίτρο , οι τζίροι μας φαίνονται ότι έχουν αυξηθεί κατακόρυφα.

Επίσης από συναδέλφους όλης της Βόρειας Ελλάδας έχουμε ενημερωθεί  ότι έχει ενταθεί η εκροή καταναλωτών προς Σκόπια, Βουλγαρία και Τουρκία, από τη Λάρισα και πάνω, λόγω των φθηνότερων τιμών καυσίμων  και δυστυχώς πολλών άλλων ειδών, δημιουργώντας σοβαρό πρόβλημα στις τοπικές αγορές.

Να σας αναφέρουμε ότι για κάθε λίτρο βενζίνης που πωλείται εκτός Ελλάδας τα δημόσια ταμεία χάνουν 1,12 ευρώ /λίτρο ενώ η οικονομία χάνει επιπλέον τα ποσοστά κερδών των εταιρειών, μεταφορέων και πρατηρίων καθώς και τα κέρδη επεξεργασίας των διυλιστηρίων.

Επισημαίνουμε για μια ακόμη φορά ότι σε όλες τις περιπτώσεις ανωμαλιών της αγοράς, το λαθρεμπόριο εκτινάσσεται για να αντικαταστήσει το νόμιμο εμπόριο καυσίμων γιατί τα κέρδη του είναι τεράστια. Αυτό εμφανίζεται με την μορφή «πολύ φθηνών τιμών» σε ορισμένα πρατήρια, οι οποίες δεν δικαιολογούνται επιχειρηματικώς.

Η ΥΑ αναφέρει ότι κανένας βενζινοπώλης δεν μπορεί να βάλει στις σημερινές τιμές, μεγαλύτερο ποσό από τη διαφορά που είχε μεταξύ τιμών διυλιστηρίων και δικών του (χωρίς ΦΠΑ) τις οποίες είχε αναρτήσει στο Παρατηρητήριο Καυσίμων σε βενζίνη και πετρέλαιο στις 31/8/2021 και για το πετρέλαιο θέρμανσης στις 30/4/2021. Δηλαδή, όσοι τότε είχαν μεγάλα ποσά διαφοράς, που αναφέρονται ως κερδοσκοπικά θα τα μεταφέρουν νομίμως στο σήμερα. Πώς προστατεύεται ο καταναλωτής;

Ειδικά, όσον αφορά  το πετρέλαιο θέρμανσης και  την ημερομηνία αναφοράς τέλη Απριλίου του 2021, σας γνωρίζουμε ότι  το μεγαλύτερο ποσοστό των συναδέλφων λόγω  τέλους της σεζόν διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης πούλαγε το πετρέλαιο σε τιμή κόστους για να ξεστοκάρει για να μην του μείνει μέσα στις δεξαμενές του μέχρι την επόμενη σεζόν έναρξης διάθεσής του δηλαδή στις 15 Οκτωβρίου 2021. Οπότε θεωρούμε ότι η ημερομηνία αναφοράς για το πετρέλαιο θέρμανσης είναι άτοπη και άκαιρη.

Όσον αφορά, δε τη βενζίνη και το πετρέλαιο κίνησης, αν εξακολουθήσετε να λέτε την προηγούμενη σε περιόδους αυξήσεων ο καταναλωτής θα είναι τελείως απροστάτευτος γιατί οι βενζινοπώλες θα προχωρούν σε αυξήσεις χωρίς αγορά προϊόντων, σε περιόδους δε μειώσεων των τιμών, όπως τώρα, οι βενζινοπώλες απλά θα κλείσουν. Δεν μπορεί κανείς να υποχρεώνει σε μία ελεύθερη οικονομία κάποιον να πουλάει με ζημιά 200 ή 300 ή 400 ευρώ/1000λίτρα γιατί δεν ξέρουμε πότε και που θα σταματήσει η πτώση των τιμών.

Σημειώνουμε ότι το σύνολο του πραγματικού μεικτού κέρδους των τριών συμβαλλομένων κλάδων μετά τα διυλιστήρια, δηλαδή των εταιρειών, των μεταφορέων και των βενζινοπωλών κυμαίνεται, σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης, στα 10-11 λεπτά το λίτρο. Δεν αναφέρεται πόσα ο καθένας. Αλλά αν πούμε ότι οι βενζινοπώλες κερδίζουν από αυτά, τα 6 με 7 λεπτά στη μέση τιμή Ελλάδος  τότε που υπάρχει κερδοσκοπία και γίνεται τόση φασαρία;

Επίσης, να σας ενημερώσουμε κάποιες από τις ιδιομορφίες της αγοράς καυσίμων στη νησιωτική Ελλάδα όπου υπάρχουν νησιά που αγοράζουν μια φορά το μήνα, ειδικά τη χειμερινή περίοδο, και στην Ηπειρωτική Ελλάδα στα απομακρυσμένα χωριά και πόλεις μία φορά την εβδομάδα, πως θα εφαρμοστεί η ανωτέρω υπουργική απόφαση εκεί;

Παράλληλα πρέπει να συνυπολογίσετε ότι τα αυξημένα κόστη ενέργειας δεν αφορούν μόνο τον τελικό καταναλωτή αλλά και όλους τους επαγγελματίες όπως εμάς.

Η λύση θα μπορούσε να είναι πολύ πιο απλή, έστω και προσωρινή. Να μειωθεί πχ στο μισό ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης. Τότε η τιμή στη Βενζίνη-95 θα πέσει αμέσως κατά 43 λεπτά! Η κατανάλωση θα αυξηθεί σημαντικά και τα έσοδα της κυβέρνησης από φόρους, θα είναι πάλι αρκετά για να καλύψει κρατικές ανάγκες. Στην περίπτωση αυτή και ο καταναλωτής πραγματικά θα νοιώσει τη διαφορά, το κράτος θα εισπράξει, τα πρατήρια θα επιβιώσουν και  το λαθρεμπόριο θα κτυπηθεί. Η λύση αυτή ικανοποιεί όλες τις πλευρές αγοράς καυσίμων. Η  επόμενη λύση χωρίς δημοσιονομικό κόστος θα ήταν η μείωση του ΦΠΑ γιατί ούτως η άλλως από τις αυξημένες τιμές το Κράτος εισπράττει 10λεπτά/λίτρο περισσότερο.

Για όλα τα ανωτέρω παρακαλούμε να έχουμε άμεσα συνάντηση μαζί σας γιατί τα πρατήρια δεν μπορούν να λειτουργήσουν με αυτή την Υπουργική Απόφαση διότι θα είναι εκτεθειμένα στην επιβολή προστίμων.

Για την Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος

Ο Πρόεδρος   Μιχάλης Κιούσης                         Ο Γεν. Γραμματέας Άγγελος Τούντας