“Φωτιά” στα καύσιμα: Ακριβότερη κατά 648 ευρώ η μετακίνηση και η θέρμανση για το νοικοκυριό – Παραδείγματα
Πηγή: www.enikonomia.gr
«Φωτιά» αναμένεται να πάρουν οι τιμές στα καύσιμα πυροδοτώντας ένα νέο άνευ προηγουμένου «τσουνάμι» ακρίβειας.
Εδώ «κομβικό» ρόλο θα παίξουν οι διακυμάνσεις της τιμής του φυσικού αερίου και κυρίως η διάρκεια. Ήδη πάντως τα εγχώρια νοικοκυριά έχουν αναγκαστεί να σηκώσουν βαρύ φορτίο και για την αγορά καυσίμων.
Για να αγοράσουν τις ίδιες ποσότητες που προμηθεύονταν και πέρυσι καλούνται φέτος να βγάλουν από την τσέπη τουλάχιστον 648 ευρώ περισσότερα!
Γράφει ο Βαγγέλης Δουράκης
«Ράλι» χωρίς τέλος για τις τιμές των καυσίμων: Κάθε νοικοκυριό πρέπει πια να ξοδεύει περισσότερα για να προμηθεύεται τα ίδια ακριβώς προϊόντα που αγόραζε και πριν από λίγους μήνες. Ανατιμήσεις που μπορεί να πυροδοτηθούν εκ νέου λόγω των εξελίξεων στην Ουκρανία.
Και φυσικά η μετακίνηση και η θέρμανση κοστίζουν πλέον ακριβά, πόσο μάλλον όταν οι διεθνείς τιμές πετρελαίου έχουν εκτοξευτεί σχεδόν 95% μέσα σε έναν χρόνο.
Πόσο αυξήθηκαν οι τιμές στα πρατήρια μέσα σε έναν χρόνο
Είναι ενδεικτικό ότι η τιμή της αμόλυβδης τον Φεβρουάριο του 2021 πωλείτο κατά μέσο όρο στην τιμή του 1,553 ευρώ το λίτρο.
Τον αντίστοιχο μήνα φέτος η τιμή της έχει ανέβει στο 1,892 ευρώ, αυξημένη κατά 21,8%.
Η τιμή του Diesel κίνησης πέρυσι τον Φεβρουάριο διαμορφωνόταν στο 1,292 ευρώ, ενώ φέτος κατά μέσο όρο πωλείται στο 1,626 ευρώ. Η ενίσχυση της τιμής της είναι 25,8%.
Το «φθηνό» υγραέριο πέρυσι κόστιζε 0,823 ευρώ και φέτος έχει ανέβει στο 1,061 ευρώ. Η ενίσχυση της τιμής του είναι 28,9%.
Ποσοστιαία η μεγαλύτερη άνοδος καταγράφεται στην τιμή του πετρελαίου θέρμανσης:
Συγκεκριμένα η τιμή του πέρυσι τον Φεβρουάριο ήταν 0,937 ευρώ το λίτρο και φέτος έχει εκτοξευτεί στο1,273 ευρώ, κατά μέσο όρο! Μια αύξηση της τάξης του 35,8%!
Τουλάχιστον 648 ευρώ περισσότερα πληρώνουν τα νοικοκυριά
Ας δούμε όμως μέσα από παραδείγματα τα επιπλέον ποσά που καταβάλλει μία οικογένεια για να αγοράσει τις ίδιες ποσότητες καυσίμων που προμηθευόταν και πέρυσι, τόσο για τη μετακίνησή της με το αυτοκίνητο, όσο και για τη θέρμανση του σπιτιού της.
Ας υποθέσουμε, ότι ιδιοκτήτης οχήματος γεμίζει το ρεζερβουάρ του με 40 λίτρα: Πέρυσι τον Φεβρουάριο θα έπρεπε να ξοδέψει 62 ευρώ. Φέτος για να το γεμίσει θα πρέπει να δώσει 75 ευρώ, δηλαδή πληρώνει 13 ευρώ, περισσότερα. Αν χρειάζεται να το φουλάρει δύο φορές τον μήνα, τότε το επιπλέον κόστος φτάνει τα 26 ευρώ!
Η ίδια οικογένεια πρέπει να προμηθευτεί 1.000 λίτρα πετρέλαιο: Τον Φεβρουάριο του 2021 θα έπρεπε να καταβάλλει ποσό 937 για να προμηθευτεί αυτή την ποσότητα. Φέτος θα δώσει 1.273 ευρώ, δηλαδή 336 € περισσότερα!
Έτσι, το συγκεκριμένο νοικοκυριό θα χάσει μόνον από τις ανατιμήσεις σε καύσιμα κίνησης και θέρμανσης 648 ευρώ σε ετήσια βάση!!!
Η «χασούρα» για κάθε οικογένεια βεβαίως είναι πολύ μεγαλύτερη αν συνυπολογίσει κανείς και τους λογαριασμούς ρεύματος, αλλά και τις αυξήσεις στο καλάθι του νοικοκυριού.
Πώς θα εκτυλιχθεί το «ντόμινο» των ανατιμήσεων
Και βεβαίως εδώ έχουμε να κάνουμε με τις ανατιμήσεις που ήδη έχουν περάσει στην αγορά και σχετίζονται ως επί το πλείστον με τις παρενέργειες που είχε για την παγκόσμια οικονομία η πανδημία του κορονοϊού.
Η πολεμική εμπλοκή στην Ουκρανία θα τροφοδοτήσει εκ νέου την τάση αύξησης των τιμών, δηλαδή τον πληθωρισμό.
Πώς θα πυροδοτηθούν όμως οι νέες αυξήσεις και πως θα διαχυθούν στην αγορά;
Όλα ξεκινούν από το φυσικό αέριο: Εάν υπάρξουν νέες αυξήσεις στην τιμή του, με φόντο τις εξελίξεις στο Ρωσο-Ουκρανικό «μέτωπο», η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας (σ.σ.: που βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στο φυσικό αέριο) θα έρθει αντιμέτωπη με υψηλότερα κόστη.
Η διεθνής τιμή του πετρελαίου θα ανέβει επίσης καθώς αρκετοί επενδυτές θα στραφούν σε αυτό.
Το υψηλότερο ενεργειακό κόστος, θα κάνει πιο ακριβή την βιομηχανική παραγωγή, τις μετακινήσεις, το κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων και φυσικά και τα νοικοκυριά θα κληθούν να πληρώσουν ακόμη πιο «φουσκωμένους» λογαριασμούς, λόγω της ρήτρας αναπροσαρμογής.
Η αύξηση του λειτουργικού κόστους θα κάνει πιο ακριβά λοιπόν και τα τυποποιημένα προϊόντα, που παράγουν οι βιομηχανίες, τα αγροτικά προϊόντα, τα κτηνοτροφικά προϊόντα, ενώ και οι συγκοινωνίες θα γίνουν πιο ακριβές.
Δεδομένου όμως ότι Ρωσία και Ουκρανία είναι οι μεγαλύτεροι εξαγωγείς σιταριού, εάν προκύψει και αύξηση της τιμής στο σιτάρι, τότε θα ακριβύνουν και τα άλευρα και κατά συνέπεια το ψωμί και τα ζυμαρικά, αλλά και το σανό που προορίζεται για τροφή στα ζώα.
Μια αύξηση της τιμής των ζωοτροφών θα πυροδοτήσει αυξήσεις και στο μοσχαρίσιο κρέας, αλλά και το αρνί και το κατσίκι.
Ανατιμήσεις όμως ενδέχεται να προκύψουν και στις τιμές του αλουμινίου, δεδομένου ότι η Ρωσία κατέχει σημαντικό μερίδιο της αγοράς: Αυτό θα σημάνει και αυξήσεις στην οικοδομή αλλά και τις σχετικές κατασκευές.