18 Νοεμβρίου 2024
Πρόσφατα:
ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ

Γιατί Σιάμισιης (ΕΛΠΕ) και Βαρδινογιάννης (Motor Oil) δεν ανησυχούν από το «μποτιλιάρισμα» στο Σουέζ – Τι λέει η αγορά

energypress.gr

Καμία ανησυχία δεν υπάρχει στην αγορά για τυχόν επιπτώσεις σε Μότορ Όιλ και Ελληνικά Πετρέλαια από το «φρακάρισμα» που προκάλεσε στη διώρυγα του Σουέζ το πλοίο μεταφοράς κοντέινερ Ever Given. Κι αυτό διότι, όπως αναφέρουν πηγές στις δύο εταιρείες, διατηρούν υψηλά αποθέματα σε βαθμό τέτοιο που να μην επηρεάζεται ο ομαλός εφοδιασμός της αγοράς.

Στελέχη των δύο ομίλων, αναφερόμενα στα δημοσιεύματα των ξένων ειδησεογραφικών πρακτορείων, εμφανίζονται καθησυχαστικά. Ειδικά από τα ΕΛΠΕ αναφέρεται ότι δεν υπάρχει προγραμματισμένη αγορά από τις χώρες του Κόλπου τον επόμενο μήνα. Οι εκτιμήσεις που μεταφέρονται διεθνώς αναφέρουν ότι το πρόβλημα με την αποκόλληση του Ever Given θα έχει αποκατασταθεί μέσα στην επόμενη εβδομάδα.

ΕΛΠΕ

Τα Ελληνικά Πετρέλαια, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία του 2019 για το μείγμα εφοδιασμού τύπων αργού (σ.σ. τα στοιχεία του 2020 θα δοθούν στη Γενική Συνέλευση τον ερχόμενο Ιούνιο από την οικονομική έκθεση), αναφέρουν ότι σχεδόν το 43% των εισαγωγών αργού προέρχεται από τις χώρες του Κόλπου. Συγκεκριμένα, από το Ιράκ εισάγεται το 36% και από τη Σαουδική Αραβία το 7%. Παράλληλα, τα ΕΛΠΕ εισάγουν το 22% από το Καζακστάν, το 13% από την Ρωσία, το 6% από τη Λιβύη, ενώ ένα 8% προέρχεται από την Αίγυπτο. Αζερμπαϊτζάν, Αλγερία και ΗΠΑ είχαν φτάσει δε στο 3% περίπου της τροφοδοσίας η κάθε μία.

Motor Oil

Για κανέναν λόγο ανησυχίας, χωρίς όμως να δίνει επιπλέον λεπτομέρειες, κάνουν λόγο στελέχη της Motor Oil, η οποία την περασμένη Παρασκευή ολοκλήρωσε την έκδοση ομολογιακού δανείου, ύψους 200 εκατ. ευρώ, η διαπραγμάτευση του οποίου ξεκίνησε την περασμένη Τετάρτη στο Χρηματιστήριο Αθηνών.

Πάντως, τόσο κατά τη συνεδρίαση της Τετάρτης όσο και της Παρασκευής, οι δύο μετοχές κινήθηκαν ανοδικά, καθώς τα χαρτοφυλάκια που τις ακολουθούν φαίνεται να πείθονται από το γεγονός ότι δεν προκαλεί επιπτώσεις το «μποτιλιάρισμα» των πλοίων στη διώρυγα του Σουέζ, λόγω του Ever Given.

Συνεχίζονται οι προσπάθειες αποκόλλησης

Τα ξένα μέσα μετέδιδαν ότι οι προσπάθειες για την απομάκρυνση του containership «Ever Given» της Evergreen Marine που μπλοκάρει τη Διώρυγα του Σουέζ θα διαρκέσουν τουλάχιστον μέχρι την επόμενη Τετάρτη, αυξάνοντας το ενδεχόμενο ευρύτερων επιπτώσεων από το συμβάν που έχει ήδη επηρεάσει τη ροή των εμπορευμάτων, από το πετρέλαιο και τα σιτηρά μέχρι τα αυτοκίνητα.

Τα πλοία ξεκινούν δαπανηρές και χρονοβόρες παρακάμψεις γύρω από την Αφρική, ενώ η προοπτική μιας μακρύτερης από την αναμενόμενη διακοπής κατά μήκος της αναμφίβολα σημαντικότερης οδού του θαλάσσιου εμπορίου στον κόσμο, απειλεί να επιφέρει περαιτέρω αναταραχές στον κλάδο της ναυτιλίας. Το δε κόστος του διάπλου της Αφρικής ανεβαίνει καθημερινά στις 300 χιλιάδες δολάρια, σύμφωνα με ορισμένες πηγές.

Σύμφωνα με τον Randy Giveans, αντιπρόεδρο της εταιρείας ανάλυσης για τον κλάδο της ναυτιλίας Jefferies, το ξεμπλοκάρισμα αναμένεται να ολοκληρωθεί έως την Πέμπτη με την βοήθεια της υψηλότερης παλίρροιας. Αν θα πρέπει να εκφορτωθούν τα εμπορεύματα του πλοίου ή αν πρέπει να γίνουν εκτεταμένες επισκευές στο ίδιο το κανάλι, «τότε ο χρόνος διακοπής θα μπορούσε σίγουρα να διαρκέσει τουλάχιστον δύο εβδομάδες», είπε.

Δύο δεξαμενόπλοια μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου που φορτώθηκαν στις ΗΠΑ και κατευθύνονται στις ασιατικές αγορές, φαίνεται να έχουν ήδη αλλάξει πορεία στα μέσα του Ατλαντικού και τώρα κατευθύνονται γύρω από την Αφρική για να αποφύγουν το μπλοκάρισμα στην πλωτή οδό του Σουέζ.

Η A.P. Moller-Maersk και η Hapag-Lloyd σκέφτονται να στείλουν πλοία στην ίδια διαδρομή, κινήσεις που θα ακολουθήσει και ένα πλοίο που διαχειρίζεται η Synergy Marine, το οποίο έχει σταλεί γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας. Η Torm, δανέζικη εταιρεία με τάνκερ, επισήμανε ότι οι πελάτες της ρωτούν για το κόστος που θα έχει η επιλογή τους να εκτρέψουν τα πλοία.

Τα πλοία που βρίσκονται έξω από την Ερυθρά Θάλασσα και σχεδίαζαν να χρησιμοποιήσουν τη διώρυγα του Σουέζ αποφασίζουν αν θα αλλάξουν δρόμο γύρω από την Αφρική, αυξάνοντας κατά 10 έως 15 ημέρες τη διάρκεια του ταξιδιού τους, σύμφωνα με τον Giveans. Πλοία που περιμένουν σε ουρά και στα δύο άκρα της περιοχής της διώρυγας του Σουέζ είναι πιθανό να περιμένουν να έχουν πιο ξεκάθαρη εικόνα για το πόσο καιρό θα παραμείνει κλειστό το πέρασμα, πριν λάβουν την απόφαση να κάνουν εκτροπή, είπε.

(του Στ. Κ. Χαρίτου, mononews.gr)