Ορόσημο ο Δεκέμβριος για τις σχέσεις ΕΛ.ΠΕ – Β. Μακεδονίας – Ρωσική κυριαρχία στην αγορά των καυσίμων
07 10 2020 | 07:51 Κωνσταντίνος Φιλίππου energypress.gr
Καταληκτικός μήνας των διαπραγματεύσεων ανάμεσα στα Ελληνικά Πετρέλαια και του κράτους της Βόρειας Μακεδονίας είναι ο Δεκέμβριος.
Τότε, σύμφωνα με πληροφορίες είναι προγραμματισμένη η εκδίκαση της υπόθεσης για τη διεκδίκηση από τα ΕΛ.ΠΕ αποζημίωσης ύψους 32 εκ. δολ. για την αθέτηση των συμβατικών υποχρεώσεων προμήθειας καυσίμων της Β. Μακεδονίας κατά την περίοδο 2008-2011.
Μέχρι τότε, οι δύο πλευρές θα επιδιώξουν να επιλύσουν εξωδικαστικά τις διαφορές τους κάτι που θα ανοίξει και τη… βάνα του πετρελαιαγωγού Θεσσαλονίκης – Σκοπίων.
Τα ΕΛ.ΠΕ, σύμφωνα με πληροφορίες, επιδιώκουν την απεμπλοκή της υπόθεσης για το λόγο αυτό, όπως έγραψε το energypress, έχουν προτείνει επενδύσεις σε ΑΠΕ στη γειτονική χώρα και τη μετατροπή των πρώην διυλιστηρίων ΟΚΤΑ σε hub πετρελαιοειδών για τη διακίνηση προϊόντων προς τα δυτικά Βαλκάνια.
Πέραν, αυτού, η ελληνική πετρελαϊκή εταιρία, που παρακολουθεί στενά την αγορά της Β. Μακεδονίας στοχεύει σε υψηλότερα μερίδια. Σύμφωνα με παράγοντες των πετρελαϊοειδών, στη γειτονική χώρα οι ρωσικές εταιρίες Gazprom και Lukoil κυριαρχούν και δυναμώνουν τις θέσεις τους. Η πρώτη μεταφέρει καύσιμα από τη Σερβία και η δεύτερη από τη Βουλγαρία.
Πηγές που παρακολουθούν τις ενεργειακές αγορές των Βαλκανίων, δεν θεωρούν τυχαία και την παρέμβαση του αμερικανικού παράγοντας ως προς την επίλυση της διένεξης ανάμεσα στα ΕΛ.ΠΕ και το κράτος της Β. Μακεδονίας. Στο πλαίσιο της επίσκεψης του υπουργού Εξωτερικών των ΗΠΑ Μάικ Πομπέο στη Θεσσαλονίκη, πραγματοποιήθηκε σύσκεψη για το θέμα του πετρελαιαγωού των ΕΛ.ΠΕ με τα Σκόπια με τη συμμετοχή και κυβερνητικών αξιωματούχων της Ουάσιγκτον. Υπενθυμίζεται στη συνάντηση έλαβαν μέρος ο υπουργός ΠΕΝ Κωστής Χατζηδάκης και οι αντιπρόεδροι της κυβέρνησης της Β. Μακεδονίας.
Είναι γνωστές και πάγιες οι θέσεις της Ουάσιγκτον για τον περιορισμό της ενεργειακής εξάρτησης των ευρωπαϊκών χωρών από τις ρωσικές εταιρίες και για το λόγο αυτό προτρέπουν με τη σειρά τους στο άνοιγμα μίας ακόμη εναλλακτικής οδού μεταφοράς καυσίμων προς τη Β. Μακεδονία.
Φυσικά, στο θέμα αυτό πρέπει να τονιστεί και η εκτεταμένη λαθρεμπορία που καταγράφεται στη γειτονική χώρα, κάτι που ζημιώνει τα ΕΛ.ΠΕ τα οποία μεταφέρουν τα καύσιμα τους οδικώς.
Τα Ελληνικά Πετρέλαια θέλουν να αξιοποιήσουν αυτό το momentum και να επιδιώξουν τη δυναμικότερη επανατοποθέτηση τους στα Βαλκάνια.