Δημιουργούνται τα πρώτα δίκτυα φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στην Ελλάδα
Με τα κίνητρα που δίνει το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση, τα επόμενα χρόνια αναμένεται να αυξηθούν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που θα κινούνται στους ελληνικούς δρόμους. Και αυτό δημιουργεί ένα νέο πεδίο δραστηριότητας για τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην ανάπτυξη σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, τόσο ιδιωτικά, όσο και δημόσια.
Μια από τις εταιρείες που έχουν μπει δυναμικά στον συγκεκριμένο κλάδο είναι η κοινοπραξία που έχει συστηθεί, ήδη από τον Μάιο του 2019, μεταξύ της ελληνικής εταιρείας Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, Eunice Energy Group (EEG) και την αμερικανική εισηγμένη στον Nasdaq, Blink Charging. Μέσα σε ένα χρόνο η Blink Charging Hellas έχει δημιουργήσει ένα πανελλαδικό δίκτυο με περισσότερους από 60 σταθμούς φόρτισης. Στόχος μάλιστα αυτής της κοινοπραξίας είναι να ξεκινήσει και ένα πανευρωπαϊκό δίκτυο με αφετηρία της χώρα μας.
Φορτιστές στη χώρα μας σχεδιάζει, σύμφωνα με παλαιότερες πληροφορίες, και η Tesla. Όπως έχει γράψει το Capital.gr η αμερικανική εταιρεία εξετάζει το αν θα συμπεριλάβει τη χώρα μας στην “ηλεκτρική λεωφόρο” με έξυπνους ταχυφορτιστές, που σχεδιάζει και η οποία θα ξεκινά από την Πορτογαλία και θα καταλήγει στην Τουρκία.
Εγκατάσταση φορτιστών
Σε κάθε περίπτωση η δημιουργία εκτεταμένων δικτύων φορτιστών για ηλεκτρικά οχήματα αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την επέκταση της ηλεκτροκίνησης. Για αυτό το λόγο θεσμοθετούνται κίνητρα για τη δημιουργία σταθμών φόρτισες σε ολόκληρη τη χώρα, το συντομότερο δυνατόν.
Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά ο υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής, κατά τα χαιρετισμό του σε εκδήλωση της Blink Charging, στο Ζάππειο: “Είναι αυτονόητο πως ηλεκτροκίνηση χωρίς εύκολη φόρτιση δεν γίνεται. Στόχος μας είναι, λοιπόν, η δημιουργία ενός ευρύτερου δικτύου για την ανάπτυξη δημοσίως προσβάσιμων υποδομών φόρτισης”.
Όπως δήλωσε ο υπουργός τα σημεία αυτά θα βρίσκονται σε όλο το οδικό δίκτυο της χώρας, αλλά και σε ιδιωτικούς και κοινόχρηστους χώρους. “Στόχος μας είναι για φέτος, ο αριθμός των σημείων φόρτισης να προσεγγίσει τους 2.000”, ανακοίνωσε ο κ. Καραμανλής.
Μιλώντας στην ίδια εκδήλωση ο υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος, Κωστής Χατζηδάκης, σημείωσε ότι δίνεται προτεραιότητα στην εγκατάσταση φορτιστών στα κεντρικά σημεία, δηλαδή πλατείες, λιμάνια, αεροδρόμια. “Έως το τέλος του 2021 οι εθνικές οδοί, οι βασικοί οδικοί άξονες της χώρας θα έχουν καλυφθεί πλήρως από φορτιστές για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Οι εταιρίες εισαγωγής αυτοκίνητων έχουν δεσμευθεί να λειτουργήσουν άμεσα 1200 σημεία φόρτισης, οι δε Δήμοι υποχρεούνται να χωροθετήσουν σημεία για τους φορτιστές μέχρι τον Μάρτιο του επόμενου έτους”, σημείωσε ο κ. Χατζηδάκης.
O ίδιος υπογράμμισε ακόμη ότι για τα νέα κτίρια προβλέπεται υποχρέωση τοποθέτησης φορτιστών από το 2021 κι έπειτα, ενώ για τα παλιά θα ακολουθηθεί μοντέλο παρόμοιο με αυτό που ισχύει για το φυσικό αέριο, δεν θα χρειάζεται δηλαδή απόφαση της Γενικής Συνέλευσης της πολυκατοικίας. “Επιπροσθέτως, οι φορτιστές εξαιρούνται από τη απαίτηση έγκρισης εργασιών δόμησης μικρής κλίμακας, κάτι που εξοικονομεί χρόνο και κόστος για όσους εγκαθιστούν τέτοιες υποδομές”, σημείωσε.
Σημειώνεται ακόμη ότι για την εγκατάσταση δημοσίως προσβάσιμων υποδομών φόρτισης που τροφοδοτούνται αποκλειστικά από ΑΠΕ, θεσπίζεται ακόμα πιο αυξημένος συντελεστής απόσβεσης παγίων και έκπτωση δαπάνης (70% έναντι 50% που είχε προβλεφθεί αρχικά). Με τον τρόπο αυτό καθίσταται ελκυστικότερη η εγκατάσταση υποδομών φόρτισης που θα λειτουργούν με ενέργεια προερχόμενη από εναλλακτικές πηγές. καθιστώντας έτσι την φόρτιση 100% πράσινη.
Προβλέπεται, ακόμη, η εκπόνηση Σχεδίου Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων και από τους μικρούς δήμους της χώρας, ώστε να επιτευχθεί η μέγιστη γεωγραφική κάλυψη με υποδομές φόρτισης τα επόμενα χρόνια.
Κίνητρα για την παραγωγή φορτιστών-μπαταριών
Σύμφωνα με την Blink Hellas οι σταθμοί φόρτισης που χρησιμοποιούνται στην Ελλάδα, παράγονται στη χώρα μας. Δεν αποκλείεται, μάλιστα, οι βιομηχανικές εγκαταστάσεις παραγωγής μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα και φορτιστών στην Ελλάδα, να αυξηθούν τα επόμενα χρόνια. Και αυτό διότι, στο πλαίσιο του σχεδίου απολιγνιτοποίησης της χώρας, η κυβέρνηση εισάγει κίνητρα για αυτού τους είδους τις επιχειρήσεις.
Ειδικότερα, στο νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση, προβλέπεται μειωμένος φορολογικός συντελεστής κατά 5% (19% αντί για 24%) και για πέντε κερδοφόρες χρήσεις για τις εταιρείες που θα δημιουργήσουν μονάδες παραγωγής σε Δυτική Μακεδονία και Μεγαλόπολη. Ακόμη, θεσμοθετούνται αυξημένοι συντελεστές απόσβεσης παγίων, δίνοντας τη δυνατότητα της απόσβεσης σε μόλις τρία χρόνια από την έναρξη της λειτουργίας της μονάδας. Τέλος, στις συγκεκριμένες παραγωγικές μονάδες θα ισχύουν μειωμένες εργοδοτικές εισφορές που θα καταβάλλονται για κάθε νέα θέση εργασίας που δημιουργείται.
(του Κώστα Κετσιετζή, capital.gr)