ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ

Οι προτάσεις του ΔΕΔΔΗΕ για την ηλεκτροκίνηση – Πως θα υπολογίζονται οι συμμετοχές καταναλωτών για τις υποδομές φόρτισης

Μιχάλης Μαστοράκης energypress.gr

Η επάρκεια του δικτύου διανομής του ΔΕΔΔΗΕ για την διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων στο επίπεδο που προβλέπει ο εθνικός ενεργειακός σχεδιασμός ως το 2030 (το ΕΣΕΚ προβλέπει ότι 1 στα 3 οχήματα που θα πωλούνται το 2030 πρέπει να είναι ηλεκτρικό), συνιστά το πρώτο βασικό συμπέρασμα της χθεσινής ημερίδας με τίτλο “Η ηλεκτροκίνηση και ο ρόλος του ηλεκτρικού δικτύου στην προώθησή της” που πραγματοποιήθηκε στα γραφεία του ΔΕΔΔΗΕ.

Ωστόσο βέβαια, δεν θα πρέπει να παραβλέψουμε την ανάγκη σημαντικών παρεμβάσεων από πλευράς ΔΕΔΔΗΕ προκειμένου ο στόχος διείσδυσης του 30% έως το 2030 να είναι ευκταίος και ρεαλιστικός.

Στα πλαίσια της ημερίδας, ο Υποτομεάρχης Ανάπτυξης Συστημάτων Μετρήσεων της Διεύθυνσης Δικτύου του ΔΕΔΔΗΕ, Κωνσταντίνος Μαγκανιώτης έκανε ιδιαίτερη αναφορά, κατά την παρουσίασή του στις προτάσεις του ΔΕΔΔΗΕ για το θέμα.

Ειδικότερα, οι προτάσεις αυτές αφορούν τα εξής θέματα:

  • Καταχώρηση Υποδομών Φόρτισης και στον ΔΕΔΔΗΕ

Να σημειώσουμε ότι με βάση την παράγραφο 2 του Άρθρου 27 του ν. 4425/2016 που ενσωματώνει το Άρθρο 134Β του ν. 4001/2011 προβλέπεται ότι “Δεν επιτρέπεται στους Διαχειριστές Δικτύων Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας να έχουν στην ιδιοκτησία τους, να αναπτύσσουν, να διαχειρίζονται ή να λειτουργούν σημεία φόρτισης για ηλεκτρικά οχήματα, εξαιρουμένων των περιπτώσεων στις οποίες οι Διαχειριστές Δικτύων Διανομής έχουν στην ιδιοκτησία τους ιδιωτικά σημεία φόρτισης αποκλειστικά για δική τους χρήση”.

  • Αντικατάσταση μετρητών με έξυπνους σε παροχές με υποδομές φόρτισης για δυνατότητα χορήγησης ευνοϊκών τιμολογίων ηλεκτροκίνησης
  • Υποδομές φόρτισης σε δημόσιους χώρους
  • Συνεργασία ΔΕΔΔΗΕ – ενδιαφερομένων (δήμων, επενδυτών κλπ) για χωροθέτηση των σταθμών φόρτισης

Αναφορικά με τις υποδομές φόρτισης σε δημόσιους χώρους, συγκεκριμενοποιεί στα παρακάτω μέτρα:

  • Υπόγεια Τροφοδότηση
  • Ενσωματωμένο Διαμέρισμα σύνδεσης ΔΕΔΔΗΕ
  • Απαίτηση για ανοικτά πρωτόκολλα ελεγχόμενης φόρτισης

Σε δεύτερο χρόνο, ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει να σταθούμε στο σύστημα υπολογισμού συμμετοχών καταναλωτών για τις υποδομές φόρτισης. Όπως, ανέφερε το στέλεχος του ΔΕΔΔΗΕ, αυτό καθορίζεται με βάση την ισχύ της παροχής και την απόσταση του ακινήτου του από τις εγκαταστάσεις του δικτύου (Υ/Σ, Στύλοι ΧΤ/ΜΤ κλπ).

Με βάση το εν λόγω σύστημα επιτυγχάνονται τα εξής:

  • Κατευθύνει στην αύξηση της εκμετάλλευσης του υφιστάμενου δικτύου
  • Επιμερίζει το κόστος ανάπτυξης του δικτύου σε όλους τους καταναλωτές
  • Καθορισμός της συμμετοχής με τρόπο αδιάβλητο και αντικειμενικό
  • Απλουστεύει την διαδικασία υπολογισμού των Συμμετοχών και περιορίζει τις γραφειοκρατικές διατυπώσεις

Η Αττική έτοιμη να δεχθεί τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Με την Αττική να αναμένεται να αποτελέσει τον “παλμό” της ηλεκτροκίνησης, δεδομένου του όγκου των οχημάτων που κυκλοφορούν, χρειάζεται να υπογραμμίσουμε την εκτίμηση του Διαχειριστή για την θετική ανταπόκριση του Δικτύου στις προκλήσεις της “πράσινης” μετακίνησης. Ειδικότερα, μιλώντας για την επάρκεια του Δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, ο Γενικός Διευθυντής ανάπτυξης και διαχείρισης δικτύου, Ηρακλής Μενεγάτος, ανέφερε πως οι βασικές υποδομές του Δικτύου της Αττικής επαρκούν για να καλύψουν τους στόχους για την ηλεκτροκίνηση που έχουν τεθεί με το ΕΣΕΚ.

Πρόσθεσε δε πως τούτο ισχύει ακόμη και αν όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι στην Αττική, ακόμη και χωρίς έξυπνη φόρτιση και χωρίς να λάβουμε υπόψη τους ήδη προγραμματισμένους για κατασκευή νέους Υ/Σ. Εντούτοις, πρέπει να σημειωθεί ότι η ενσωμάτωση εφαρμογών έξυπνης φόρτισης θα επιτρέψει να μειώσουμε την ανάγκη κατασκευής επιμέρους έργων, καθώς, επίσης, θα επιφέρει μείωση του κόστους λειτουργίας του δικτύου και βελτίωση της αξιοπιστίας του.

Τα έργα στο δίκτυο διανομής “καύσιμη ύλη” για τα ηλεκτροκίνητα οχήματα

Τέλος, ο ΔΕΔΔΗΕ προωθεί συγκεκριμένα έργα που στόχο έχουν να ενισχύσουν την επάρκεια του δικτύου διανομής και τα οποία θα δώσουν ακόμη μεγαλύτερα περιθώρια αντοχής στην Αττική.

Πρόκειται κυρίως για Κέντρα Διανομής (Κ.Δ) και είναι τα εξής:

–    ΚΔ Αμπελοκήπων ισχύος 300 MW (έχει ολοκληρωθεί και είναι σε φάση κατσκευής γραμμών ΜΤ και ανάληψης  φορτίων

–    ΚΔ στο Ιλιον ισχύος 300 MW (εντός του 2020 δημοπρατείται)

–    ΚΔ στην Κερατέα ισχύος 150 MW (εντός του 2020 δημοπρατείται)

–    Αναβάθμιση, βελτίωση  ενίσχυση  και μετατροπή σε κλειστό ΚΔ του Υ/Σ Νέας Σμύρνης

–    Μελέτη για κατασκευή νέου ΚΔ στην περιοχή της Γλυφάδας

–    Αναβάθμιση υπάρχόντων ΚΔ και καλωδιακών γραμμών 150 KV