23 Νοεμβρίου 2024
Πρόσφατα:
ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ

Εταιρείες καυσίμων: Ο κλάδος δεν θα αντέξει εκ νέου “καθεστώτα επιβολής” – Κίνδυνος για «λουκέτα» και απώλεια θέσεων εργασίας

Θοδωρής Παναγούλης 05 11 2019 | 07:53 energypress.gr

Την επανάληψη, ενόψει του νέου ΕΣΕΚ, της ανορθολογικής πρακτικής που υιοθετήθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση το 2017, να επιβάλει δηλαδή στις εταιρείες πετρελαιοειδών τα λεγόμενα «καθεστώτα επιβολής», βλέπει ως κίνδυνο ο κλάδος της εμπορίας καυσίμων. Με τα «καθεστώτα επιβολής» οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών κλήθηκαν, επ΄απειλή προστίμων, να συμβάλλουν σε αυξημένο μάλιστα ποσοστό, στην εξοικονόμηση ενέργειας της χώρας για τους στόχους του 2020, χωρίς ωστόσο να έχουν στην πραγματικότητα τέτοια δυνατότητα, καθώς οι ίδιες δεν έρχονται απευθείας σε επαφή με τον καταναλωτή αφού μεσολαβεί το πρατήριο ή ο μεταπωλητής. Οι στόχοι του 2020 φαίνεται ότι επιτυγχάνονται και η απειλή προστίμων (θα μπορούσαν να φτάσουν τα 102 εκατ. ευρώ συνολικά) να απομακρύνεται, ωστόσο ο Σύνδεσμος Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας (ΣΕΕΠΕ) κρούει τον κώδωνα του κινδύνου ενόψει του νέου ΕΣΕΚ και των στόχων του 2030. Συγκεκριμένα ο Σύνδεσμος έχει λάβει μηνύματα ότι με ορίζοντα το 2030 είναι πιθανό να κληθούν οι εταιρείες να «πιάσουν» στόχους έως και τρεις φορές υψηλότερους από εκείνους που υποχρεώθηκαν να επιτύχουν στην πρώτη φάση των καθεστώτων επιβολής. Αυτό, όπως υποστηρίζει ο κλάδος, είναι αδύνατον να επιτευχθεί, καθώς θα απαιτηθούν επενδύσεις, χωρίς καμία ανταπόδοση, σε μια εποχή που τα οικονομικά των εταιρειών είναι ιδιαίτερα επιβαρυμένα. Άμεσος ως εκ τούτου είναι ο κίνδυνος να χρεοκοπήσουν εταιρείες και να βρεθούν, ίσως, χιλιάδες εργαζόμενοι χωρίς δουλειά. Σε συνάντηση που είχαν με τον υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γεράσιμο Θωμά ενόψει του νέου ΕΣΕΚ, οι εκπρόσωποι του κλάδου παρουσίασαν τα στοιχεία, αλλά και δέσμη προτάσεων που θα μπορούσαν να βοηθήσουν στο να πιάσει η χώρα τους στόχους εξοικονόμησης, χωρίς να χρειάζεται να καταφεύγει σε «παράλογα» μέτρα και υποχρεώσεις για τις εταιρείες καυσίμων. Ο ΣΕΕΠΕ ζήτησε από την ελληνική κυβέρνηση, να μην υιοθετήσει για τον κλάδο τα «καθεστώτα επιβολής», δηλαδή το πλαίσιο που μπορεί να εφαρμόσει ένα κράτος επιβάλλοντας πρόστιμα σε όσους δεν συμμορφώνονται με τους στόχους. Οι πετρελαϊκές στο προηγούμενο ΕΣΕΚ το οποίο έθετε ως στόχο τη μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης κατά 20% έως το 2020 υποχρεώθηκαν να καλύψουν το 10% της συνολικής ενεργειακής απόδοσης όλων των δράσεων. Ή να πετύχουν τη μείωση κατά 202 χιλιάδες τόνους ισοδύναμου πετρελαίου της κατανάλωσης. Όπως προαναφέρθηκε απειλήθηκαν με πρόστιμα συνολικού ύψους 102 εκ. ευρώ (500.000 ευρώ ανά χίλιους τόνους πετρελαίου) για δράσεις που θα έπρεπε να αναλάβουν και είχαν να κάνουν με τη συμπεριφορά και την τεχνική βελτίωση εγκαταστάσεων πελατών των βενζινάδικων, και όχι… δικών τους. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΕΠΕ Γιάννη Αληγιζάκη, οι εταιρίες εμπορίας υποχρεώθηκαν από το πιο απλό, δηλαδή να μοιράσουν φυλλάδια περιβαλλοντικής οδικής συμπεριφοράς μέχρι το πιο σύνθετο και παράλογο να επιδοτούν την αντικατάσταση καυστήρα θέρμανσης ή ακόμη και οχήματος που να καίει φυσικό αέριο… «Δηλαδή να κάνουμε επενδύσεις που δεν είναι ανταποδοτικές για τις επιχειρήσεις μας και σε πελάτες, οι οποίοι δεν είναι δεσμευμένοι έναντι ημών για την παροχή προϊόντων ή υπηρεσιών μας…», πρόσθεσε χαρακτηριστικά. Ο κλάδος φαίνεται τελικά, χάρη στη λήψη άλλων μέτρων, όπως πρόσθετα στα καύσιμα κλπ. να πετυχαίνει τον στόχο για το 2020 ωστόσο η ανησυχία τους παραμένει στο ενδεχόμενο επανάληψης τέτοιων μέτρων. Δέσμη προτάσεων Ο ΣΕΕΠΕ στη συνάντηση με τον υφυπουργό ΠΕΝ πρότεινε δέσμη εναλλακτικών μέτρων που εφαρμόζονται και σε άλλα κράτη – μέλη κι έχουν φέρει απτά αποτελέσματα ενεργειακής απόδοσης. Ανάμεσα σε αυτά και στα οποία έδωσε έμφαση ο Σύνδεσμος είναι και η μείωση των ορίων ταχύτητας στους δρόμους. Πιο συγκεκριμένα στη Σουηδία, το Ηνωμένο Βασίλειο αλλά και στις ΗΠΑ το ανώτατο όριο ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους από 120 χλμ/ώρα κατέβηκε σε 110 χλμ/ώρα και στις πόλεις από 40 χλμ/ώρα σε 30 χλμ/ώρα. H πλήρης τήρηση του ορίου ταχύτητας και ο έλεγχος της ταχύτητας στα 110 χλμ/ώρα οδηγεί σε σημαντική μείωση της κατανάλωσης καυσίμου (-12% στην περίπτωση ενός πετρελαιοκίνητου οχήματος και -18% στην περίπτωση βενζινοκίνητου οχήματος). Με τον τρόπο αυτό ο στόχος εξοικονόμησης ενέργειας είναι στις 55.000 τόνους ετησίως. Επίσης στη Γαλλία, την Ιταλία και την Πολωνία εφαρμόζεται το σύστημα πιστοποίησης εξοικονόμησης ενέργειας. Τα πιστοποιητικά μπορούν να αποκτηθούν από ιδιώτες ή επιχειρήσεις από διαπιστευμένους φορείς, με την εφαρμογή μέτρων εξοικονόμησης ενέργειας. Η αξία των πιστοποιητικών εξαρτάται από την αναμενόμενη εξοικονόμηση και αποτελεί συνάρτηση των τάσεων της αγοράς. Οι εθελοντικές συμφωνίες ενεργειακής απόδοσης για το εμπόριο και τη βιομηχανία είναι μια ακόμα πρόταση που εφαρμόζεται στην Κύπρο. Περιλαμβάνουν σχέδιο δράσης για τις βιομηχανίες υψηλής έντασης ενέργειας και παράλληλα τομεακά σχέδια δράσης για μεγάλες και μεσαίες επιχειρήσεις (αγροτικός τομέας, τουριστικός, βιομηχανικός και μεταφορές) και ένα γενικό σχέδιο δράσης για επιχειρήσεις που δεν έχουν ξεχωριστό σχέδιο δράσης για τον δικό τους τομέα. Οι συμφωνίες επιτυγχάνονται μέσω των Κλαδικών Ενώσεων. Στη Σουηδία και στη Φιλανδία εφαρμόζεται η «πράσινη συνεισφορά»: Μέρος των ήδη επιβαλλόμενων ή μελλοντικών εσόδων από δασμούς και φόρους στα ενεργειακά Προϊόντα κατατίθενται στο Πράσινο Ταμείο για τη χρηματοδότηση δράσεων εξοικονόμησης ενέργειας και μείωσης ρύπων