ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ

Ολονύκτια διαπραγμάτευση για το καλώδιο της Κρήτης – Δεν αλλάζει τους όρους του διαγωνισμού η ελληνική πλευρά – Ο Μητσοτάκης θα αποφασίσει αν θα στηριχτεί το συνολικό PCI

Ολονύκτια διαπραγμάτευση για το καλώδιο της Κρήτης – Δεν αλλάζει τους όρους του διαγωνισμού η ελληνική πλευρά – Ο Μητσοτάκης θα αποφασίσει αν θα στηριχτεί το συνολικό PCI

Θοδωρής Παναγούλης

Συνεχείς ήταν και τη χθεσινή ημέρα, μέχρι και αργά τη νύχτα, οι διαπραγματεύσεις της ελληνικής πλευράς με τους Κυπρίους της EuroAsia Interconnector, το Βελγικό Διαχειριστή Elia που έχει ανακτήσει ρόλο στην υπόθεση, αλλά και τις Βρυξέλλες, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν υπάρχει περιθώριο συμφωνίας για την υλοποίηση της διασύνδεσης Αττική – Κρήτη, αλλά και “επιβίωσης” του συνολικού PCI Αττική – Κρήτη – Κύπρος – Ισραήλ.

Στις διαπραγματεύσεις έχει ενεργό εμπλοκή το επιτελείο του Μεγάρου Μαξίμου, (εκεί έγινε η κρίσιμη χθεσινοβραδινή σύσκεψη)  ενώ την τελική απόφαση για το αν η χώρα μας θα στείλει στην Κομισιόν επιστολή στήριξης του συνολικού PCI (με ένταξη δηλαδή και του τμήματος Αττική – Κρήτη), φέρεται ότι θα λάβει ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

Η Κυπριακή πλευρά προσήλθε στις χθεσινές διαπραγματεύσεις με ελαφρώς βελτιωμένη πρόταση, η οποία ωστόσο απέχει από το να θεωρηθεί βάση συζήτησης. Η ελληνική κυβέρνηση από την πλευρά της έχει θέσει τις δικές της κόκκινες γραμμές, εμφατικότερες των οποίων είναι, πρώτον, ότι δεν μπορεί να πάει χρονικά προς τα πίσω ο διαγωνισμός που βρίσκεται σε εξέλιξη για τους σταθμούς μετατροπείς του έργου (συνεπώς δεν μπορούν να αλλάξουν ουσιωδώς οι τεχνικοί του όροι) και, δεύτερον, ότι δεν μπορεί η συμφωνία να προϋποθέτει την αλλαγή νόμων του κράτους (συνεπώς, για παράδειγμα, δεν μπορεί να τίθεται θέμα έξωθεν διαχείρισης του καλωδίου από άλλο ευρωπαίο Διαχειριστή).

Το θέμα της διαλειτουργικότητας των τμημάτων του συνολικού PCI η ελληνική πλευρά θεωρεί ότι το έχει ήδη εξασφαλίσει.

Εάν τελικά υπάρξει συμφωνία χωρίς να παραβιαστούν οι ελληνικές κόκκινες γραμμές, τότε ανοίγει ο δρόμος για μια πιθανή συμμετοχή του EuroAsia στο μετοχικό κεφάλαιο της “Αριάδνης” με ποσοστό 39%, εφόσον βεβαίως ο Elia (που έχει τα κεφάλαια) αποφασίσει τελικά να συμμετάσχει.

Και βέβαια, στην περίπτωση συμφωνίας, η στήριξη της ελληνικής κυβέρνησης στο συνολικό PCI είναι αυτονόητη. Εάν όμως δεν υπάρξει συμφωνία, εκτιμάται ότι η κυβέρνηση πολύ δύσκολα θα διακινδυνεύσει να στηρίξει το PCI και ταυτόχρονα να προωθήσει κανονικά την υλοποίηση της διασύνδεσης από την “Αριάδνη”. Και τούτο διότι θα δημιουργούσε περιβάλλον ευνοϊκό για νέες ενστάσεις εκ μέρους της EuroAsia, ίσως και νέων παρεμβάσεων της Κομισιόν, γεγονός που θα οδηγούσε σε σίγουρες καθυστερήσεις την υλοποίηση του έργου.

Ως γνωστό, τα χρονικά περιθώρια για την ελληνική κυβέρνηση είναι πολύ περιορισμένα και πρέπει σήμερα 4 Οκτωβρίου να έχει αποφασίσει αν θα δώσει στήριξη στο συνολικό έργο PCI Αττική – Κρήτη – Κύπρος – Ισραήλ, καθώς συνεδριάζει η αρμόδια επιτροπή της Κομισιόν, η οποία θα καθορίσει το νέο διετή ευρωπαϊκό κατάλογο των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος.