Κύπρος: Χωρίς τέλος το σκάνδαλο με τη «Μονάδα 3» ΑΗΚ
Κύπρος: Χωρίς τέλος το σκάνδαλο με τη «Μονάδα 3» ΑΗΚ
Η ΑΗΚ απορροφά πλέον με απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας το επιπλέον κόστος καυσίμου που υπολογίζεται σε €1.840.155 που προκύπτει στην παραγωγή ηλεκτρισμού, λόγω του ότι ακόμα δεν κατάφερε να επαναλειτουργήσει κανονικά τη «Μονάδα 3» στο Βασιλικό, που έχει να λειτουργήσει από τον Νοέμβριο 2016, λόγω της πυρκαγιάς στο τμήμα αποθείωσης της εν λόγω μονάδας.
Για το πρώτο διάστημα, το επιπλέον κόστος υπολογιζόταν σε €1,5 εκατ. τον μήνα, ωστόσο η αύξηση της παραγωγής όπως και η αύξηση στις τιμές καυσίμων ανέβασαν την πρόσθετη επιβάρυνση στα €1,84 εκατ. τον μήνα.
Το συνολικό μέχρι τώρα επιπλέον κόστος, υπολογίζεται μέχρι τώρα, κατά τους 32 μήνες που αδρανεί η «Μονάδα 3» σε επιπλέον €55 εκατ. περίπου, τα οποία πληρώθηκαν από τους καταναλωτές μέσω των λογαριασμών ηλεκτρισμού.
Η ΡΑΕΚ είχε δώσει στην ΑΗΚ από το 2018, περιθώριο μέχρι και τον Μάιο του 2019 για να επαναλειτουργήσει κανονικά τη «Μονάδα 3», διαφορετικά από εκεί και πέρα το κόστος θα το αναλάμβανε η ίδια η ΑΗΚ. Το κόστος προκύπτει από το γεγονός ότι η εν λόγω Μονάδα καίει φθηνό μαζούτ, ενώ για αντικατάσταση της παραγωγής από τη «Μονάδα» λειτουργούν άλλες Μονάδες που καίνε ακριβό ντίζελ.
Επιπλέον, λόγω της ανικανότητας της ΑΗΚ να επαναλειτουργήσει έγκαιρα τη «Μονάδα 3» και του επιπρόσθετου κόστους καυσίμου, οι καταναλωτές πλήρωσαν πρόσθετο φέσι σχεδόν €10 εκατ. σε ΦΠΑ που δεν θα κατέβαλλαν αν λειτουργούσε η Μονάδα και ήταν πιο χαμηλό το κόστος καυσίμου.
Όπως αποκαλύπτει η ΡΑΕΚ, μέσα από την ανάλυση της μεθόδου που χρησιμοποίησε για τον καθορισμό του συντελεστή ρήτρας καυσίμου που ισχύει για το Β εξάμηνο του 2019, σε επιστολή του Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς Κύπρου, με θέμα «λειτουργικοί έλεγχοι της Μονάδας 3 στον Ηλεκτροπαραγωγό Σταθμό Βασιλικού» ημερομηνίας 19 Ιουνίου 2019, υπάρχει ανησυχία και προβληματισμός, για τις συνεχείς βλάβες που έχουν σημειωθεί κατά τη διάρκεια Λειτουργικών Ελέγχων της «Μονάδας 3», καθώς και για την καθυστέρηση που παρατηρείται στην ολοκλήρωση των εργασιών συντήρησης της εν λόγω Μονάδας.
Η μεγάλη καθυστέρηση στην επαναλειτουργία της Μονάδας αποτελεί σκάνδαλο που η ΑΗΚ απόφυγε επιμελώς κατά τα τρία χρόνια που πέρασαν να διερευνήσει και να κατανέμει ευθύνες, τόσο σε σχέση με την πυρκαγιά, όσο και σε σχέση με την αρχική εκτίμηση των ζημιών και των χρονοδιαγραμμάτων αποκατάστασης που επανειλημμένα δεν τηρήθηκαν, με αποτέλεσμα τη σημαντική επιβάρυνση των καταναλωτών μέσω του κόστους καυσίμου στους λογαριασμούς τους.
Να σημειωθεί ότι το «μικρό» ατύχημα, όπως είχε χαρακτηριστεί αρχικά από την ΑΗΚ, κατά τη διάρκεια εργασιών οξυγονοκόλλησης στο τμήμα αποθείωσης της «Μονάδας 3», κόστισε για σκοπούς επιδιόρθωσης των ζημιών –σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΑΗΚ– πέραν των €20 εκατομμυρίων.
(του Πέτρου Θεοχαρίδη, Φιλελεύθερος)