Τριπλή βουτιά στις πωλήσεις βενζινών, ντίζελ, θέρμανσης – Τι δείχνουν τα μέχρι τώρα στοιχεία για το 2019
Εκτροχιασμό δείχνουν από τις αρχές του έτους τα στοιχεία των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών για την κατανάλωση καυσίμων, με τα “καμπανάκια” να χτυπούν τόσο για τις βενζίνες, και το ντίζελ, όσο και για τη θέρμανση.
Την ίδια στιγμή που μετρήσεις της καταναλωτικής εμπιστοσύνης, μιλούν για άνοδο της ψυχολογίας νοικοκυριών και επιχειρήσεων, εντούτοις τα επίσημα στοιχεία για την πορεία της αγοράς καυσίμων στέλνουν διαφορετικά μηνύματα.
Στις βενζίνες η πτώση του όγκου πωλήσεων τον Ιανουάριο ήταν 10%, και συνεχίζεται με ένα 9% από τις αρχές Φεβρουαρίου μέχρι σήμερα, ενώ 8% και… 13% είναι αντίστοιχα και τα στοιχεία για το ντίζελ κίνησης. Και επειδή παρά την άνοδο των προηγούμενων μηνών, οι καλές καιρικές συνθήκες των τελευταίων ημερών έχουν ρίξει κατά 7% τις πωλήσεις στη θέρμανση, η αγορά κινείται συνολικά στο πρώτο δεκαήμερο του Φεβρουαρίου με ένα -10%.
Τα ποσοστά αφορούν μερικές δεκάδες χιλιάδες λίτρα και κυρίως δείχνουν ότι δεν αντανακλά σημάδια ανάκαμψης, ένας από τους δείκτες υγείας κάθε οικονομίας, πόσο μάλλον μιας χώρας που έχει εξέλθει από πρόγραμμα, έπειτα από απώλεια του 40% και πλέον της αγοράς καυσίμων στα χρόνια της κρίσης.
Το αποτέλεσμα είναι το 2018 να κλείσει με αρνητικό πρόσημο, της τάξης του -3%. Ένα ποσοστό που έρχεται να προστεθεί στη «βουτιά» περίπου -40% που έχει καταγράψει ο κλάδος των πετρελαιοειδών στα χρόνια της οικονομικής κρίσης.
Σύμφωνα με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΕΛΙΝΟΙΛ, η πτωτική πορεία που σημειώνεται από τον Οκτώβριο επιβεβαιώνει την έκθεση του ΟΟΣΑ τον Μάιο, η οποία διέβλεπε αρνητικές παρενέργειες στην οικονομία από το φθινόπωρο, λόγω της παρατεταμένης προεκλογικής περιόδου η οποία δημιουργεί αβεβαιότητα. Παράλληλα, σημείωσε πως είναι το αποτέλεσμα του περιορισμένου διαθέσιμου εισοδήματος του Έλληνα καταναλωτή, λόγω των μεγάλων φορολογικών υποχρεώσεων. Στα παραπάνω θα πρέπει να συνυπολογίσει κανείς τις πληροφορίες που θέλουν τα φορολογικά εσοδα για τον Ιανουάριο να κινούνται εκτός στόχων, με μέρος της ευθύνης να προέρχεται από τα καύσιμα, των οποίων οι εισπράξεις είναι ανάμεσα σε αυτές που υστερούν συστηματικά.
Το 2018, τα έσοδα από το ΦΠΑ πετρελαιοειδών ήταν λιγότερα κατά 21 εκατ. ευρώ ή 1% έναντι του στόχου, και εκείνα από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στα ενεργειακά προιόντα υστέρησαν κατά 32 εκατ. ευρώ ή 0,8%.
“Η αγορά υγρών καυσίμων δεν έχει πιάσει πάτο”, επεσήμανε χθες ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΛΙΝΟΙΛ Γιάννης Αλιγιζάκης, κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης για την παρουσίαση του νέου προσώπου της εταιρείας. Και εξήγησε ότι τα στοιχεία του Ιανουαρίου δεν είναι ένα μεμονωμένο γεγονός, αντανακλούν μια συνεχιζόμενη δυσπραγία, και έρχονται να προστεθούν στην υποχώρηση που εμφανίζει η αγορά των καυσίμων κίνησης από το προηγούμενο φθινόπωρο. Έτσι, από τον περασμένο Σεπτέμβριο, οι πωλήσεις κινούνται πτωτικά με ποσοστά από 4% έως 9%.
Τραβώντας την κουρτίνα των αριθμών, o καταναλωτής συνεχίζει να είναι διστακτικός, να βάζει κατά μέσο όρο 20 ευρώ κάθε φορά που επισκέπτεται το πρατήριο, αφού ακριβώς λόγω των φόρων, η Ελλάδα κρατά σταθερά την τρίτη θέση πανευρωπαϊκά με τις υψηλότερες τιμές βενζίνης, πίσω από την Ολλανδία και την Ιταλία.
Σύμφωνα μάλιστα με την παγκόσμια λίστα της «Global Petrol Prices», η χώρα κατέχει τη 10η υψηλότερη τιμή βενζίνης στον πλανήτη, πίσω μόνο από τη Ζιμπάμπουε (2,94 ευρώ), το Χονγκ Κονγκ (1,83), το Μονακό (1,75), τα νησιά Ουάλις (1,68), τη Νορβηγία (1,63), τα νησιά Μπαρμπάντος (1,59), την Ισλανδία (1,55), και τη Ζάμπια (1,52). Η λίστα δίνει την Ελλάδα στη 10η θέση διεθνώς με 1,51 ευρώ, ενώ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με ελαφρά απόκλιση, τοποθετεί την τιμή στα 1,49 ευρώ.
Κοντά στην ακρίβεια, ανθεί και η παραβατικότητα, αφού η καταπολέμηση του λαθρεμπορίου παραμένει γράμμα κενό. Εξι χρόνια μετά την ψήφιση του νόμου που υποτίθεται θα χτυπούσε την παραβατικότητα, και αφού κόστισε περί τα 150 εκατ. ευρώ ιδιωτικών και δημόσιων πόρων, παραμένει άγνωστο κατά πόσο διασταυρώνονται τα στοιχεία που στέλνουν στο υπ. Οικονομικών οι 5.500-6.000 πρατηριούχοι πανελλαδικά (99% του συνόλου), με τα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων.
Αν και όπως προκύπτει από τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, κάποιες πρώτες διασταυρώσεις έχουν ξεκινήσει, εντούτοις η φόρμουλα δεν είναι ακόμη πλήρως λειτουργική, και παρά τα όσα λέγονται ότι αυτό είναι ζήτημα εβδομάδων, επειδή αντίστοιχες υποσχέσεις είχαν δοθεί και στο παρελθόν, δίχως να τηρηθούν, λίγοι πιστεύουν πλέον στην αγορά σε χρονοδιαγράμματα.