ΡΑΕ: Αμεσα πλαφόν στη βενζίνη σε 17 νομούς
πηγή: Χρήστος Κολώνας euro2day.gr
Ολη η εισήγηση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας για τις Ανώτατες Τιμές Καταναλωτή. Πως θα υπολογίζεται και θα ενεργοποιείται το πλαφόν. Δεκαεπτά νομοί έχουν αδικαιολόγητα υψηλές τιμές. Τι δηλώνει στο Euro2day.gr ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ.
Κόκκινη κάρτα… σε 17 νομούς της χώρας βγάζει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας προτείνοντας στα υπουργεία Οικονομίας – Ανάπτυξης και Οικονομικών την άμεση επιβολή πλαφόν στην τιμή της απλής αμόλυβδης βενζίνης.
Παράλληλα, όπως αποκάλυψε χθες το Euro2day.gr, η ΡΑΕ στήνει μηχανισμό παρακολούθησης κι ενεργοποίησης Ανώτατων Τιμών Καταναλωτή με ισχύ του μέτρου έως και τις 30 Σεπτεμβρίου πάλι στην απλή αμόλυβδη σε όλη την Ελλάδα.
Όλη την εισήγηση της ΡΑΕ δημοσιεύει σήμερα (συνοδευτικά αρχεία) το Euro2day.gr.
Η Αρχή εφαρμόζει μεθοδολογία η οποία ορίζει τον υπολογισμό θεωρητικής τιμής που θα προκύπτει με βάση:
- Τη διάμεσο τιμή λιανικής των τελευταίων τεσσάρων εργάσιμων ημερών στην περιοχή της νομαρχίας Αττικής (μη συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ).
- Τον ΦΠΑ νομού ή περιοχής.
- Το μέγιστο διαφορικό κόστος νομού ή περιοχής, το οποίο η ΡΑΕ το έχει υπολογίσει και το ορίζει ανά νομό.
Πρόκειται για το διαφορικό κόστος μεταφοράς στο οποίο συμπεριλαμβάνεται το κόστος καυσίμου χονδρικής και το περιθώριο κέρδος εμπορίας. Η πρόταση της ΡΑΕ το υπολογίζει αφαιρώντας από τη μέγιστη τιμή χονδρεμπορικής του νομού για διάστημα τουλάχιστον 45 ημερών τη διάμεσο τιμή χονδρικής της Νομαρχίας Αθηνών. Στην πρώτη εφαρμογή του μέτρου ως διάμεσος τιμή ορίζεται εκείνη των τελευταίων τεσσάρων εργάσιμων ημερών.
Αν το 70% και πάνω των πρατηρίων της περιοχής ξεπερνά τη θεωρητική τιμή, τότε αυτή αυτόματα μετατρέπεται σε πλαφόν, σε ανώτατη τιμή πώλησης. Η τελευταία ισχύει από τη μέρα της δημοσίευσης της κοινής απόφασης των υπουργείων Οικονομίας και Ανάπτυξης και Οικονομικών μέχρι και την αμέσως επόμενη Κυριακή. Επαναϋπολογίζεται κάθε Παρασκευή και ισχύει από την αμέσως επόμενη Δευτέρα.
Για 17 νομούς, στους οποίους πάνω από το 70% των πρατηρίων έχει ξεπεράσει τη λεγόμενη θεωρητική τιμή η ΡΑΕ εισηγείται να εφαρμοστεί άμεσα. Και στη συνέχεια με βάση τα προαναφερόμενα δεδομένα να ελέγχεται η πορεία της αγοράς ανά νομό. Αυτό είναι εφικτό να γίνει μέσω του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων.
Οι 17 νομοί είναι Γρεβενών, Ευρυτανίας, Κεφαλλονιάς, Φωκίδας, Ρεθύμνου, Κέρκυρας, Λευκάδας, Κιλκίς, Ζακύνθου, Θεσπρωτίας, Σάμου, Κυκλάδων, Χίου, Δωδεκανήσου, Αρκαδίας, Ροδόπης και Καστοριάς.
Τέλος η Αρχή καλεί τα συναρμόδια υπουργεία να ελέγξουν με τον ίδιο τρόπο και την εξέλιξη των τιμών στο ντίζελ και το υγραέριο κίνησης.
Ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ
Την πλήρη αντίθεση του, στην εφαρμογή του μέτρου του πλαφόν εκφράζει με δηλώσεις του στο Euro2day.gr, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας Ρομπέρτο Καραχάννας.
Ο κ. Καραχάννας υποστηρίζει ότι «δεν πρέπει να γενικεύουμε τις μεμονωμένες περιπτώσεις νησιών για όλη τη χώρα». Κατά τον ίδιο πρέπει να γίνει κατανοητή η λειτουργία αγοράς με τις ιδιαιτερότητες που παρουσιάζει η κάθε μία: :«Είναι διαφορετικές οι πωλήσεις ενός και μοναδικού πρατηρίου σε ένα νησί που διαθέτει 40 κυβικά το χρόνο σε σχέση με ένα μέσο βενζινάδικο το οποίο πουλάει 1.000 κυβικά ετησίως. Αν αυτόν τον έναν πρατηριούχο τον περιορίσεις τότε θα τον οδηγήσεις σε λουκέτο. Και οι τοπικές ανάγκες δεν θα καλύπτονται».
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΕΠΕ «οι εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών αισθάνονται υποχρέωση, κι αυτό πράττουν, να εφοδιάζουν ακόμη κι ένα βενζινάδικο στο πιο απομακρυσμένο νησί προκειμένου να μην υπάρχει έλλειψη καυσίμων. Παρά το αυξημένο μεταφορικό κόστος, το κάνουμε».
Ο κ. Καραχάννας υποστηρίζει επίσης ότι «στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη υπάρχει η δυνατότητα στους βενζινοπώλες να μειώνουν τα περιθώρια κέρδους τους γιατί λειτουργεί ο ανταγωνισμός και οι πωλήσεις είναι υψηλότερες. Άρα είναι διαφορετικό τα οικονομικό μοντέλο στην Αθήνα όπου γίνεται το 40% των καταναλώσεων σε σχέση με το αντίστοιχο σε ένα νησί».
Τέλος ο πρόεδρος του Συνδέσμου, επαναφέρει το αίτημα για την απόδοση των εσόδων που συγκεντρώνονται στον Ειδικό Λογαριασμό Πετρελαιοειδών, στις εταιρίες εμπορίας. Όπως εξηγεί από το 2015 διακόπηκε η πληρωμή των επιχειρήσεων μέσω του λογαριασμού εντούτοις το κράτος συνεχίζει και εισπράττει μέσω των τιμών τα ποσά. Σημειωτέον τα χρήματα αυτά είχαν σαν σκοπό την επιδότηση των μεταφορών.