ΤΑ ΥΓΡΑ ΚΑΥΣΙΜΑ ΚΛΕΙΣΤΗ ΑΓΟΡΑ ΓΙΑ ΤΑ ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ
Έντυπο: ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ | Σελίδα: 17 | Δημοσίευση: 21/11/2013 | Αποδελτίωση: 21/11/2013
Περιορισμένο το επενδυτικό ενδιαφέρον των αλυσίδων Τα υγρά καύσιμα κλειστή αγορά για τα σσήπερ μάρκετ Της Δανάης Αλεξάκη dalex naftemporiki.gr Ως κλειστή αγορά αντιλαμβάνεται η οργανωμένη λιανική τον τομέα των υγρών καυσίμων, καθότι παρά τις βελτιώσεις στσ νομοθετικό πλαίσιο, τα ισχυρά δίκτυα λιανικής θεωρούν ότι τα εμπόδια εισόδου παραμένουν, στερώντας από την οικονομία επενδύσεις σημαντικής αξίας, όπως εξάλλου ουμβαίνει και σε άλλες επιμέρους αγορές, με βασικότερες το bake off, όπου έγιναν δειλές κινήσεις απελευθέρωσης, ή τα μη συνταγο γραφουμενα φάρμακα, όπου η κυβέρνηση δεν νομοθετεί. Το θολό τοπίο που επικρατεί στο σύστημα εισροώνεκροώντων υγρών καυσίμων, οι δυσλειτουργίες του ελεγκτικού μηχανισμού και οι χρονοβόρες διαδικασίες αδειοδότησης, σε συνδυασμό με την πτώση της κατανάλωσης στερούν από την πλειονότητα των ισχυρών του λιανεμπορίου την υλοποίηση επενδύσεων, ενώ μπλοκάρουν και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Οπως προκύπτει από την έρευνα της Ν , επί της ουσίας, εκτός από δύο αλυσίδες Αφοί Βερόπουλοι και Μαρινόπουλος , οι οποίες είχαν ήδη δραστηριοποιηθεί στην πώληση υγρών καυσίμων από το προηγούμενο καθεστώς στα μέσα του 1990, οι υπόλοιπες αλυσίδες επιλέγουν να πάρουν πιλοτική θέση σε αυτή την αγορά. Είναι ενδεικτικό ότι σήμερα, σχεδόν ένα χρόνο μετά την αναθεώρηση του πλαισίου, λειτουργούν ουνολικά 29 σημεία από έξι παίχτες του κλάδου, εκ των οποίων τα 21 ανήκουν στις δύο προαναφερθείσες αλυσίδες. Συγκεκριμένα, δυναμική παρουσία εμφανίζουν οι αλυσίδες Βερόπουλος με 13 σημεία και Μαρινόπουλος, με οκτώ. Επίσης, μικρότερη παρουσία έχουν η AB Βασιλόπουλος και η Μασούτης, με τρία σημεία έκαστη, ενώ η Μετρό Cash&Cany και η Γαλαξίας έχουν από ένα σημείο η καθεμία. Οσον αφορά στο μελλοντικό σχεδιασμό διεύρυνσης του εν λόγω δικτύου, δύο νέα σημεία αναμένεται να λειτουργήσει n Μαρι νόπουλος στους επόμενους τρεις μήνες, ενώ η Βερόπουλος έχει ήδη καταθέσει πέντε αιτήσεις για να λάβει τη σχετική έγκριση λειτουργίας. Κανένας από τους λοιπούς παίχτες δεν προτίθεται να ενισχύσει το δίκτυο του εντός του 2014, ενώ ούτε σε ορίζοντα διετίας φέρεται να εξετάζεται το ενδεχόμενο. Συνυπολογίζοντας και τη δημιουργία των νέων σημείων, ουνολικά ο κλάδος θα έχει τοποθετηθεί στην αγορά των υγρών καυσίμων με 36 πρατήρια πανελλαδικά. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ίδιων στελεχών, η αγορά δεν αναμένεται να αλλάξει στο προσεχές μέλλον, καθώς το ενδιαφέρον των αλυσίδων παραμένει συγκριτικά χαμηλό για την εν λόγω δραστηριότητα . Το γεγονός αυτό φέρεται να αποδίδεται: στις γραφειοκρατικές δυσκολίες που παραμένουν υψηλές, με τη διαδικασία έγκρισης να είναι ιδιαιτέρως χρονοβόρα και μπορεί να ξεπεράσει τον 1,5 χρόνο, και στο γεγονός ότι η επένδυση, η οποία υπολογίζεται ότι κατά μέσο όρο αρχίζει από τις 500.000 ευρώ για την εγκατάσταση πρατηρίου (αυξάνεται στο βαθμό που ουμπεριληφθούν πλυντήρια κλη.) και ξεπερνά τα 2 εκατ. ευρώ εάν ουμπεριληφθεί και η δημιουργία ενός μέσου σούπερ μάρκετ, δεν εμφανίζει για ορισμένους ικανοποιητικές αποδόσεις. WOi χρονοβόρες διαδικασίες έγκρισης, οι μικρές αποδόσεις σε σχέση με το ύφος της επένδυσης και η πτώση της κατανάλωσης φρενάρουν τις μεγάλες αλυσίδες. θεωρητικά, πάντως, η ανάπτυξη του μοντέλου του πρατηρίου καυσίμων και σούπερ μάρκετ λειτουργεί ενισχυτικά στους τζίρους των σούπερ μάρκετ, αφού προσελκύει περισσότερους καταναλωτές, καθώς τους προσφέρει τη δυνατότητα του one stop shop , πρακτική που είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη και επιτυχημένη στις διεθνείς αγορές. Οπως αναφέρουν παράγοντες της αγορος, τα πρατήρια στα σού περ μάρκετ μπορεί να επιτύχουν ανταγωνιστικότερες τιμές στο βαθμό που απορροφούν μεγάλες ποσότητες από τις εταιρείες παροχής καυσίμων διατηρώντας ευνοϊκότερη διαπραγματευτική ισχύ στις ουμφωνίες. Σημαντική παράμετρος θεωρείται η τοποθεσία, καθώς και ποια πλευρά (η αλυσίδα ή ο προμηθευτής) θα επιβαρυνθεί τις επενδύσεις δημι ουργιάςτου σταθμού πώλησης . Ενδεικτικό παράδειγμα θεωρείται η πρόσφατη λειτουργία από τον Βερόπουλο πρατηρίου στους Θρακσμακεδόνες, που φέρει τα σήματα του ομίλου. Η επένδυση πραγματοποιήθηκε με ίδια κεφάλαια από τον όμιλο, οπότε αποφασίστηκε να φέρει την ονομασία του ομίλου και όχι του πα ρόχου. Αποκλειστικός προμηθευτής καυσίμων και λιπαντικών είναι και σε αυτό το πρατήριο, όπως και στα υπόλοιπα που διαθέτει ο όμιλος Βερόπουλος, η AVIN επισημαίνουν πηγές προσκείμενες στη διοίκηση της αλυσίδας. Μάλιστα, o σχεδιασμός προβλέπει πως από την κίνηση του πρατηρίου θα εξαρτηθεί και η λειτουργία πλυντηρίου αυτοκινήτων και εγκατάστασης για γκάζι. Από την άλλη πλευρά, εκπρόσωποι των αλυσίδων με μικρή παρουσία ή και καθόλου (όπως, π.χ., η Σκλαβενίτης) δεν εμφανίζονται αισιόδοξοι νια την πορεία της κατανάλωσης, τονίζοντας ότι επί της ουσίας η λει τουργιά των πρατηρίων χρηματοδοτείται από τις άλλες δραστηριότητες, ενώ ταυτόχρονα εκφράζουν και σκεπτικισμό για την εφορμογή ελέγχων καθώς και για την αποτελεσματικότητα της λειτουργίας του ουστήματος εισροών εκροών στα καύσιμα.