Προβλήματα στην εφαρμογή του νέου κανονισμού για τα ναυτιλιακά καύσιμα Πηγή: Reporter.gr

Προβληματισμό έχει προκαλέσει στη ναυτιλιακή βιομηχανία η εφαρμογή από 1ης Ιανουαρίου 2020 του κανονισμού του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO), σύμφωνα με τον οποίο το ποσοστό του θείου στα καύσιμα πρέπει να είναι μειωμένο στο 0,5% από 3,5% που ίσχυε μέχρι πρότινος.

Οι ναυτιλιακές βρίσκονται ακόμη σε διαδικασία εξοικείωσης με τα νέα δεδομένα και αμφιταλατεύονται ανάμεσα στις διαθέσιμες εναλλακτικές επιλογές. Μιλώντας στο χθεσινό συνέδριο της Ναυτεμπορικής, ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), Θεόδωρος Βενιάμης χαρακτήρισε την προμήθεια των νέων καυσίμων «αναπόσπαστη πρόκληση στην καθημερινότητα της ναυτιλιακής δραστηριότητας», διαπιστώνοντας «αστοχίες» στην εφαρμογή του IMO 2020.

Όπως εξήγησε ο κ. Βενιάμης «η μεγάλη αστοχία του νέου Κανονισμού έγκειται στο γεγονός ότι οι εταιρείες πετρελαίου δεν έκαναν τις αναγκαίες επενδύσεις, ώστε να μην υπάρχει καμία αβεβαιότητα στην ναυτιλιακή κοινότητα για τη διαθεσιμότητα και την ποιότητα ως προς την ασφάλεια των νέων καυσίμων». Παράλληλα, μιλώντας για τα περίφημα scrubbers, τόνισε ότι «δημιούργησαν από πολύ νωρίς διχασμό στη ναυτιλιακή κοινότητα, αποπροσανατολιζοντας τους νομοθέτες από την προτεραιότητα για εγκαίρως διαθέσιμα και ασφαλή νέα καύσιμα καθώς και αθέμιτο ανταγωνισμό με την επικράτηση σήμερα συνθηκών λειτουργίας δύο ταχυτήτων».

Ο πρόεδρος της ΕΕΕ έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για την υπό εξέλιξη νομοθετική παραγωγή των μέτρων για τη μείωση των εκπομπών αερίων από τα πλοία, επισημαίνοντας πως οι «αστοχίες της νομοθεσίας για τα νέα καύσιμα πρέπει να λειτουργήσουν ως παράδειγμα προς αποφυγή». Οι ενέργειες αυτές εντάσσονται στο «Green Deal» που παρουσίασε πρόσφατα η πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν και στοχεύουν σε μία βιώσιμη Ευρώπη μέχρι το 2050. Ο κ. Βενιάμης υπογράμμισε ότι «την οριστική λύση για την πλήρη απεξάρτηση της ναυτιλίας από τον άνθρακα θα τη δώσουν τα εναλλακτικά και μη ορυκτά καύσιμα».

Οι επιλογές και οι… παραβάσεις

Υπενθυμίζεται πως ανάμεσα στις επιλογές που έχουν οι ναυτιλιακές είναι η χρήση καυσίμων με περιεκτικότητα σε θείο μικρότερης ή ίσης του 0,5%, η εγκατάσταση συστήματος καθαρισμού καυσαερίου (scrubbers), τα οποία διαχωρίζονται σε open-loop και closed-loop, η αξιοποίηση των εναλλακτικών καυσίμων, όπως το LNG, αλλά και το slow steaming, η μείωση, δηλαδή της ταχύτητας των πλοίων, προκειμένου να ελαττωθούν οι εκπομπές των ρύπων.

Παράλληλα, όπως έγινε γνωστό πριν από λίγες ημέρες από τον οργανισμό Standard Club, εντοπίστηκαν δύο πλοία στα κινεζικά ύδατα, τα οποία χρησιμοποιούσαν μη συμμορφούμενα καύσιμα, προσδίδοντας ένα αίσθημα αβεβαιότητας στην ορθή εφαρμογή του νέου κανονισμού διεθνώς.

Ακριβότερα εισιτήρια στην ακτοπλοΐα;

Σημειώνεται, τέλος ότι η επιβολή του νέου κανονισμού ενδέχεται να επιφέρει και αυξήσεις από 7% έως 10% στην τιμή του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου. Αίτημα των ακτοπλόων, προκειμένου να αποφευχθεί μία επιβάρυνση είναι η μείωση των συντελεστών ΦΠΑ. Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής εξετάζει το θέμα και η κατάσταση αναμένεται να ξεκαθαρίσει το προσεχές διάστημα.

Γιώργος Γεωργίου

Πηγή: Reporter.gr