ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ

ΡΑΕ: Κληρώνει… σήμερα για το πλαφόν στα καύσιμα. Ωρα αποφάσεων για τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας σε ότι αφορά το περιεχόμενο της εισήγησης της στο υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης. Δεν αποκλείεται η επιβολή ανώτατων τιμών πώλησης σε νησιά. Πως λειτουργεί ο μηχανισμός του «πλαφόν».

 

πηγή: Χρήστος Κολώνας euro2day.gr

Την εισήγηση της προς το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης για την εφαρμογή ή μη του μέτρου καθορισμού ανώτατων τιμών πώλησης υγρών καυσίμων δένει, σήμερα, εκτός απρόοπτου, η Ρυθμιστική Αρχής Ενέργειας.

Πηγές του Euro2day.gr θέλουν, τη ΡΑΕ κατά πάσα πιθανότητα να προσανατολίζεται στην κατάθεση πρότασης για την επιβολή πλαφόν στις λιανικές τιμές πώλησης της αμόλυβδης βενζίνης και άλλων καυσίμων κίνησης σε νησιωτικούς και παραθεριστικούς νομούς όπου διαπιστώνεται η διαμόρφωση τους σε αδικαιολόγητα υψηλά επίπεδα.

Η εισήγηση της ΡΑΕ θα υποβληθεί στη γενική γραμματεία Εμπορίου του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, το οποίο και αναμένεται να αποφασίσει αν θα προχωρήσει στην έκδοση δελτίου τιμών.

Για την ιστορία να σημειωθεί ότι την εφαρμογή του μέτρου ζήτησε η Περιφέρεια Νότιου Αιγαίου με επιστολή της στη γενική γραμματεία Εμπορίου. Οι υπηρεσίες της τελευταίας, προχώρησε οικονομοτεχνική ανάλυση των δεδομένων με βάση το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων, ζητώντας από την Αρχή την εισήγηση της.

Με βάση διατάξεις της νομοθεσίας «επιτρέπεται για την αντιμετώπιση δυσμενών επιπτώσεων που μπορεί να προκληθούν στην οικονομία της χώρας λόγω των υψηλών διεθνών τιμών του αργού πετρελαίου και των πετρελαιοειδών προϊόντων ή εξαιτίας της αδικαιολόγητης, κατά τους κανόνες του υγιούς ανταγωνισμού και κατά τις ειδικές συνθήκες της διεθνούς και εγχώριας αγοράς πετρελαιοειδών, διαμόρφωσης των τιμών των πετρελαιοειδών προϊόντων, να επιβληθούν γενικά ή τοπικά ανώτατες τιμές πώλησης στον καταναλωτή (Α.Τ.Κ) για όλα ή ορισμένα από τα πετρελαιοειδή προϊόντα», ορίζουν σχετικά οι διατάξεις του νόμου περί πετρελαιοειδών.

Η ισχύς της απόφασης που εκδίδουν οι υπουργοί Οικονομίας και Ανάπτυξης και Οικονομικών διαρκεί όσο αυτό επιβάλλεται από τις συνθήκες της αγοράς και πάντως για διάστημα έως δύο μηνών κάθε φορά. Μετά την πάροδο του διμήνου οι υπουργοί επανεξετάζουν τις συνθήκες και αποφασίζουν για το εάν είναι αναγκαία η διατήρηση σε ισχύ της απόφασης με την οποία επιβλήθηκαν οι ανώτατες τιμές πώλησης.

Αντιδράσεις

Πάντως η πρόθεση για την επιβολή πλαφόν στις τιμές των υγρών καυσίμων έχει προκαλέσει αντιδράσεις στην πετρελαϊκή αγορά. Ο Σύνδεσμος Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας αφού σημειώνει την άνοδο των διεθνών τιμών της βενζίνης κατά 40% με 50% από πέρυσι, προκειμένου να επιχειρηματολογήσει για τις αυξήσεις στη λιανική κρούει τον κώδων του κινδύνου για την κατάσταση του κλάδου. Υπενθυμίζει ότι οι πωλήσεις έχουν πέσει κατά 40% και εγείρει θέμα βιωσιμότητας χιλιάδων πρατηρίων.

Πέραν αυτού δείχνει ως λύση για την αποκλιμάκωση των τιμών την επαναφορά της επιδότησης του κόστους μεταφοράς των καυσίμων στα νησιά: «Υπενθυμίζουμε ότι για πολλά νησιά υπήρχε κάποτε ένας ειδικός κρατικός λογαριασμός, ο οποίος τροφοδοτείτο από μία εισφορά στην τιμή αντλίας και επιδοτούσε τις μεταφορές στα νησιά. Το Δημόσιο από τον Οκτώβριο του 2015 έχει καταργήσει την επιδότηση, συνεχίζει, όμως, να εισπράττει κάτω από άλλη ονομασία την εισφορά αυτή. Δηλαδή, εισπράττει χωρίς πλέον να αποδίδει. Αυτό έχει αυξήσει αντίστοιχα το πραγματικό κόστος μεταφοράς και η αύξηση έχει πλέον περάσει προφανώς στην αντλία».

Κάθετα αντίθετες στην επιβολή ανώτατων τιμών καταναλωτή εμφανίζονται και οι ομοσπονδίες των βενζινοπωλών.