ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ

Οδηγίες από την ΑΑΔΕ για τη ρύθμιση των οφειλών ελεύθερων επαγγελματιών

Capital.gr

Εγκύκλιο με την οποία  ενημερώνει τις Εφορίες για την εφαρμογή της απόφασης της υφυπουργού Οικονομικών σχετικά με τη ρύθμιση οφειλών προς το Δημόσιο σε συνέχεια των αλλαγών που επήλθαν στη ρύθμιση των 120 δόσεων, καθώς και την κατάργηση του προβλεπόμενου ανώτατου ορίου οφειλών προς το Δημόσιο για ένταξη στον εξωδικαστικό μηχανισμό δίνει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων.

Στη ρύθμιση μπορούν να ενταχθούν πλέον ελεύθεροι επαγγελματίες με οφειλές άνω των 50.000 ευρώ, ενώ ελεύθεροι επαγγελματίες και επιχειρήσεις χωρίς πτωχευτική ικανότητα με οφειλές προς τις Εφορίες έως 125.000 ευρώ μπορούν να επιτύχουν ρύθμιση των οφειλών τους σε 10 χρόνια, ήτοι σε 120 μηνιαίες δόσεις μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού. Επιπλέον ρυθμίζονται και οφειλές που γεννήθηκαν το 2017.

Επίσης η ΑΑΔΕ σημειώνει πως προστέθηκαν νέες εξαιρέσεις στη δυνατότητα ρύθμισης οφειλών σε περίπτωση που η συνολική αξία των περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη και τυχόν συνοφειλέτη/συνοφειλετών που υπέβαλαν την αίτηση από κοινού με τον οφειλέτη, υπερβαίνει ορισμένο όριο σε συσχέτιση με το ύψος της προς ρύθμιση οφειλής.

Οδηγίες από την ΑΑΔΕ για τη ρύθμιση των οφειλών ελεύθερων επαγγελματιών

Τι αναφέρει η ΑΑΔΕ

α) Διευρύνθηκε το πεδίο εφαρμογής της ρύθμισης οφειλών προς το Δημόσιο:
i. με την κατάργηση του προβλεπόμενου ανώτατου ορίου οφειλών προς το Δημόσιο για ένταξη στη ρύθμιση, ήτοι του ορίου των 50.000 ευρώ και
ii. με την υπαγωγή στη ρύθμιση και των οφειλών που βεβαιώθηκαν στη Φορολογική Διοίκηση εντός του έτους 2017, ήτοι έως τις 31/12/2017, αντί του προϊσχύοντος χρονικού ορίου της 31ης/12/2016, κατ’ αντιστοιχία με τη σχετική νομοθετική μεταβολή που επήλθε και στη συλλογική διαδικασία του εξωδικαστικού μηχανισμού.

Επεκτάθηκε η εφαρμογή των ειδικών κανόνων ρύθμισης που προβλέπονται στην περίπτωση Β του άρθρου 6 και στην περίπτωση Β του άρθρου 7 της ΑΥΟ ΠΟΛ 1223/2017 και ίσχυαν για οφειλέτες με συνολικές οφειλές (προς όλους τους πιστωτές ή προς το Δημόσιο, κατά περίπτωση) από 20.000,01 έως 50.000 ευρώ, σε οφειλέτες με συνολικές οφειλές (προς όλους τους πιστωτές ή προς το Δημόσιο, κατά περίπτωση) από 20.000,01 έως 125.000 ευρώ.

γ) Τέθηκαν νέοι κανόνες ρύθμισης οφειλών για οφειλέτες με συνολικές οφειλές (προς όλους τους πιστωτές ή προς το Δημόσιο, κατά περίπτωση) άνω των 125.000 ευρώ, που προβλέπουν την υποχρέωση του οφειλέτη να προσκομίσει αξιολόγηση βιωσιμότητας και σχέδιο αναδιάρθρωσης οφειλών. Οι εν λόγω κανόνες περιλαμβάνονται στη νέα περίπτωση Γ του άρθρου 6 (για οφειλέτες φυσικά πρόσωπα με πτωχευτική ικανότητα και νομικά πρόσωπα που αποκτούν εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα) και στη νέα περίπτωση Γ του άρθρου 7 (για οφειλέτες φυσικά πρόσωπα χωρίς πτωχευτική ικανότητα που αποκτούν εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα) της ΑΥΟ ΠΟΛ 1223/2017.

Ειδικότερα, στις περιπτώσεις αυτές ο οφειλέτης πρέπει να προσκομίσει αξιολόγηση βιωσιμότητας και σχέδιο αναδιάρθρωσης οφειλών, από ανεξάρτητο εμπειρογνώμονα, ο οποίος είναι είτε φυσικό πρόσωπο που είναι μέλος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος τουλάχιστον 5 χρόνια και διαθέτει άδεια ασκήσεως οικονομολογικού επαγγέλματος ή άδεια λογιστή φοροτεχνικού τάξης Α’, είτε νομικό πρόσωπο, εφόσον η ως άνω αξιολόγηση και το σχέδιο υπογράφονται από φυσικό πρόσωπο που διαθέτει τα ως άνω προσόντα, το κόστος της οποίας βαρύνει τον οφειλέτη.

Για την αξιολόγηση της βιωσιμότητας του οφειλέτη προαφαιρούνται από το χρέος το 85% των προσαυξήσεων ή τόκων εκπρόθεσμης καταβολής και το 95% των αυτοτελώς βεβαιωμένων προστίμων που έχουν επιβληθεί από τη Φορολογική Διοίκηση ώστε το ποσό οφειλής προς το Δημόσιο, βάσει του οποίου κρίνεται η βιωσιμότητα, να είναι πλασματικά μειωμένο, χωρίς ωστόσο το ποσό αυτό να ταυτίζεται με το ποσό αποπληρωμής της οφειλής που προτείνεται στο σχέδιο αναδιάρθρωσης.

Το σχέδιο αναδιάρθρωσης πρέπει i) η ρύθμιση να μη φέρει το Δημόσιο σε χειρότερη οικονομική θέση από αυτήν στην οποία θα βρισκόταν σε περίπτωση ρευστοποίησης των περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη, στο πλαίσιο διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης ii) το προτεινόμενο σχήμα αποπληρωμών δύναται να περιλαμβάνει μείωση έως 100% των προσαυξήσεων/τόκων εκπρόθεσμης καταβολής και να μην καταλήγει σε παρούσα αξία μικρότερη του 50% της συνολικά βεβαιωμένης βασικής οφειλής που πρόκειται να υπαχθεί στη ρύθμιση.

Το Δημόσιο προτείνει λύσεις ρύθμισης λαμβάνοντας υπόψη την αξιολόγηση βιωσιμότητας, το σχέδιο αναδιάρθρωσης οφειλών και την ικανότητα αποπληρωμής που προκύπτει από αυτά, σε ισόποσες τοκοχρεωλυτικά υπολογισμένες μηνιαίες δόσεις, , όπως ισχύουν, ο αριθμός των οποίων δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 120. Μείωση οφειλής δύναται να προταθεί, αφού ληφθούν υπόψη όλοι οι ανωτέρω κανόνες, μόνο εφόσον η συνολική, σε βάθος δεκαετίας, και με όρους παρούσας αξίας, ικανότητα αποπληρωμής υπολείπεται της συνολικής οφειλής. Το συνολικό ποσό προς αποπληρωμή βάσει της ρύθμισης δεν μπορεί να υπολείπεται της ως άνω ικανότητας αποπληρωμής.

δ) Προστέθηκαν νέες εξαιρέσεις στη δυνατότητα ρύθμισης οφειλών σε περίπτωση που η συνολική αξία των περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη και τυχόν συνοφειλέτη/συνοφειλετών που υπέβαλαν την αίτηση από κοινού με τον οφειλέτη, όπως η αξία αυτή προσδιορίζεται στην ενότητα Γ.2. της εγκυκλίου ΠΟΛ 1055/2018, υπερβαίνει ορισμένο όριο σε συσχέτιση με το ύψος της προς ρύθμιση οφειλής.

Συγκεκριμένα:

Το Δημόσιο δεν προτείνει ρυθμίσεις, σε περίπτωση που η προς ρύθμιση συνολική οφειλή προς αυτό υπερβαίνει τις 20.000ευρώ και η συνολική αξία των περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη και τυχόν συνοφειλέτη/συνοφειλετών που υπέβαλαν την αίτηση από κοινού με τον οφειλέτη, υπερβαίνει το 25 της ανωτέρω οφειλής.

Με το νέο εδάφιο, προβλέπεται ότι “το Δημόσιο, επίσης, δεν προτείνει ρυθμίσεις εφόσον (α) η προς ρύθμιση συνολική οφειλή προς αυτό υπερβαίνει τις 50.000 ευρώ και η συνολική αξία των περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη, υπερβαίνει το ανώτατο ποσό που προκύπτει σύμφωνα με την προηγούμενη περίπτωση ή το 20αυτής, όποιο εκ των δύο είναι μεγαλύτερο και (β) η προς ρύθμιση συνολική οφειλή προς αυτό υπερβαίνει τις 200.000 ευρώ και η συνολική αξία των περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 4 της παρούσας, υπερβαίνει το ανώτατο ποσό που προκύπτει σύμφωνα με την προηγούμενη περίπτωση ή το 15αυτής, όποιο εκ των δύο είναι μεγαλύτερο”.

Από τα ανωτέρω προκύπτει ότι το Δημόσιο δεν προτείνει ρυθμίσεις, εφόσον:

α) η προς ρύθμιση συνολική οφειλή υπερβαίνει τις 50.000 ευρώ και η συνολική αξία των περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη και τυχόν συνοφειλέτη/συνοφειλετών που υπέβαλαν την αίτηση από κοινού με τον οφειλέτη, όπως η αξία αυτή προσδιορίζεται στην ενότητα Γ.2. της εγκυκλίου ΠΟΛ 1055/2018, υπερβαίνει το ποσό των (50.000 Χ 25=) 1.250.000 ευρώ ή το 20πλάσιο της προς ρύθμιση οφειλής, όποιο εκ των δύο είναι μεγαλύτερο και

β) η προς ρύθμιση συνολική οφειλή υπερβαίνει τις 200.000 ευρώ και η συνολική αξία των περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη και τυχόν συνοφειλέτη/συνοφειλετών που υπέβαλαν την αίτηση από κοινού με τον οφειλέτη, όπως η αξία αυτή προσδιορίζεται στην ενότητα Γ.2. της εγκυκλίου ΠΟΛ 1055/2018, υπερβαίνει το ποσό των (200.000 Χ 20=) 4.000.000 ευρώ ή το 15πλάσιο της προς ρύθμιση οφειλής, όποιο εκ των δύο είναι μεγαλύτερο. Επομένως, το Δημόσιο δεν προτείνει ρυθμίσεις, εφόσον η συνολική αξία της περιουσίας του οφειλέτη και τυχόν συνοφειλέτη/συνοφειλετών που υπέβαλαν την αίτηση από κοινού με τον οφειλέτη, όπως η αξία αυτή προσδιορίζεται στην ενότητα Γ.2. της εγκυκλίου ΠΟΛ 1055/2018, υπερβαίνει τα πιο κάτω ποσά (στήλη 2) ανά ύψος προς ρύθμιση οφειλής προς το Δημόσιο.

Επίσης εφαρμόζονται οι νέες διατάξεις περί δυνατότητας αδρανοποίησης κατασχέσεων απαιτήσεων που έχουν επιβληθεί στα χέρια τρίτων υπό την έννοια της αποδέσμευσης αποκλειστικά μελλοντικών απαιτήσεων καθώς και περί άρσης αυτών υπό προϋποθέσεις εφαρμόζονται αναλόγως και στη ρύθμιση της ΑΥΟ ΠΟΛ 1223/2017, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.