«Φωτιά» τα καύσιμα στην Κρήτη με την μέση τιμή να κυμαίνεται στα 1,64 ευρώ

08 04 2019 | 09:03 energypress.gr

Έχουν “πάρει φωτιά” οι τιμές των καυσίμων στην Κρήτη, αφού τον τελευταίο μήνα, και ιδιαίτερα το τελευταίο δεκαπενθήμερο, καταγράφεται αύξηση μεγαλύτερη των 10 σεντ στη μέση τιμή της αμόλυβδης και στις τιμές των περισσότερων πρατηρίων. Οι Κρητικοί οδηγοί προβληματίζονται ιδιαίτερα, αφού στο Ηράκλειο λ.χ. η μέση τιμή της αμόλυβδης έχει ήδη φτάσει στα 1,64 ευρώ, ανεβαίνοντας κοντά στα επίπεδα που βρισκόταν τον περασμένο Σεπτέμβρη, όταν και είχαν ανέβει οι διεθνείς τιμές “επιβάλλοντας” αυτήν την αύξηση.

Ωστόσο σήμερα δεν υπάρχει κάτι ανάλογο, αφού η διεθνής τιμή του αργού πετρελαίου έχει παρουσιάσει πολύ μικρή διακύμανση τις τελευταίες τρεις βδομάδες. Για του λόγου το αληθές, ενώ χθες η μέση τιμή του αργού ήταν στα 68,8 δολάρια το βαρέλι, πριν από τρεις βδομάδες ήταν στα 66,5. Η μικρή διαφορά των δύο δολαρίων σε καμία περίπτωση δε δικαιολογεί μια αύξηση 7-8% που σημειώνει η τιμή της βενζίνης στο πρατήριο.

Για να “λύσουμε” το ζήτημα τού “γιατί” προκύπτει αυτή η άνοδος των τιμών των καυσίμων, απευθυνθήκαμε στους πλέον αρμόδιους, τους πρατηριούχους… «Έχει αλλάξει η τιμή μπρεντ, που λέμε. Το αργό πετρέλαιο έχει πάει από 50 δολάρια που ήταν πριν λίγους μήνες στα 69 δολάρια περίπου. Και έχουμε τη μείωση της παραγωγής του ΟΠΕΚ, που αυτό δημιουργεί τεράστιο πρόβλημα αυτομάτως και οι τιμές ανεβαίνουν», αναφέρει στην εφημερίδα “Νέα Κρήτη” ο πρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών Ν. Ηρακλείου, κ. Λυκούργος Σαμόλης.

Βεβαίως, όπως είδαμε ήδη, η αλλαγή της τιμής του αργού δε δικαιολογεί το ποσοστό της αύξησης που σημειώνουν τα καύσιμα στα πρατήρια. Ο κ. Σαμόλης “τα ρίχνει” και στη φορολογία: «Το πρόβλημα δε βρίσκεται μόνο στην τιμή μπρεντ, αλλά και στους υψηλούς φόρους. Η χώρα μας είναι στις πρώτες θέσεις όσον αφορά τη φορολογία, λόγω του ότι οι υψηλοί φόροι ξεκινούν από μια τιμή κτήσης τέτοια που δεν μπορούν να πάνε πιο κάτω. Φανταστείτε ότι οι φόροι σήμερα είναι 67-70%». Ο κ. Σαμόλης, μεταξύ άλλων, ανέφερε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, από το οποίο γίνεται εμφανές το πόσο υψηλή είναι η φορολογία στη χώρα μας: «Όταν ένας άνθρωπος βάλει 80 ευρώ καύσιμα, τα 26 ευρώ είναι η αξία του καυσίμου και οι φόροι και οι δασμοί είναι τα 54 ευρώ. Αυτό είναι ένα μικρό παράδειγμα».

Ωστόσο ούτε η φορολογία έχει αλλάξει – εδώ και τουλάχιστον ένα χρόνο δεν υπάρχει καμία διαφοροποίηση της φορολογίας. Το ζητούμενο λοιπόν παραμένει: Γιατί τόσο υψηλές αυξήσεις στις τιμές καταναλωτή, όταν δε δικαιολογούνται από τις διεθνείς τιμές και τη φορολογία;

Επηρεάζει και η διεθνής ισοτιμία ευρώ-δολαρίου, όπως αναφέρει ο κ. Σαμόλης. «Πολλοί παράγοντες επηρεάζουν, όπως και η ισοτιμία ευρώ-δολαρίου. Είναι πολλοί παράγοντες. Η διαφορά καυσίμου στο βαρέλι δεν είναι τόσο μεγάλη. Σαφώς επηρεάζει την αύξηση των τιμών, αλλά εδώ ξεκινάμε με μια τιμή κτήσης με 70% φόρους και γι’ αυτό φιγουράρουμε στις τρεις πρώτες θέσεις στα ακριβότερα καύσιμα και με μισθούς πείνας στην Ελλάδα. Όσο πλησιάζει το δολάριο στο ευρώ, αλλάζουν και οι τιμές».

«Εμείς θέλουμε φθηνή βενζίνη»

Ωστόσο ούτε και η ισοτιμία έχει διαφοροποιηθεί σημαντικά. Αντίθετα, η χθεσινή ισοτιμία, μετά από μια ελαφριά διακύμανση (της τάξης των 2 σεντ) στο ενδιάμεσο, είναι ακριβώς η ίδια με εκείνη προ μηνός (0,89 δολάρια το ευρώ) στο κλείσιμο.

Ένα ζήτημα είναι βεβαίως αν συνεχιστεί η αύξηση των τιμών στα πρατήρια της Κρήτης. Ο κ. Σαμόλης απαντάει με χαρακτηριστικό τρόπο: «Δεν μπορώ να το ξέρω αυτό. Εμείς ακολουθούμε την αγορά, δε διαμορφώνουμε τιμές εμείς οι πρατηριούχοι. Ίσα-ίσα που μας στεναχωρεί η αύξηση των καυσίμων, γιατί πέφτει και η κατανάλωση στα καταστήματά μας. Δεν έχουμε όπλο μέσω του τζίρου, αλλά μέσω του λίτρου. Εμείς θέλουμε να είναι φθηνή η τιμή του λίτρου ώστε να πουλάμε περισσότερα καύσιμα και ο κόσμος να μπορεί να κινείται πιο άνετα. Οι τιμές στον νομό Ηρακλείου δεν έχουν μεγάλη μεταβολή από πρατήριο σε πρατήριο. Δεν υπάρχουν μεγάλες μεταβολές λόγω της συμπιεσμένης κατάστασης που υπάρχει σήμερα. Υπάρχει συμπίεση και είμαστε ήδη με πολύ μειωμένο κέρδος στα πρατήρια».

(neakriti.gr)