ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ

Κατόπιν εορτής θυμήθηκαν τα GPS σε βυτιοφόρα και σλέπια – Ανεβάζουν ταχύτητα οι έλεγχοι σε πρατήρια και εγκαταστάσεις

ΠΗΓΗ: energypress.gr

Γιώργος Φιντικάκης

Τρέχουν και δεν φτάνουν τώρα στην κυβέρνηση για να καλύψουν τις τρύπες του λαθρεμπορίου, και να αυξήσουν τα φορολογικά έσοδα, ανεβάζοντας ταχύτητες στους ελέγχους, και πασχίζοντας ξανά να βάλουν GPS σε βυτιοφόρα και σλέπια, έπειτα από άκαρπες προσπάθειες ετών.

Την καθυστερημένη αυτή αγωνία του εισπρακτικού μηχανισμού μαρτυρούν αφενός τα στοιχεία για τους ελέγχους του υπουργείου Οικονομικών που δείχνουν αύξηση… 270% από πέρυσι, αλλά και η απόφαση της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων να δρομολογήσει επιτέλους τις διαδικασίες για τοποθέτηση GPS σε βυτιοφόρα και πλωτά μέσα.

Επειτα από το θόρυβο που προκάλεσαν τα απογοητευτικά στοιχεία για τους ελέγχους των ΚΕΔΑΚ του υπουργείου Ενέργειας που στην ουσία σταμάτησαν επειδή κόπηκε το “μπόνους” των συνεργείων, σε συνδυασμό με τα ανησυχητικά καμπανάκια από το μέτωπο των εσόδων, οι ελεγκτικοί μηχανισμοί ανεβάζουν και πάλι ρυθμούς.

Ετσι σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών για το πρώτο τετράμηνο του έτους, διενεργήθηκαν 6.443 έλεγχοι σε πρατήρια και εγκαταστάσεις πετρελαιοειδών έναντι μόλις 1.702 για όλο το πρώτο εξάμηνο του 2016. Συγκριτικά μιλάμε για αύξηση 278%, ενώ βεβαιώθηκαν πρόστιμα 9,5 εκατ ευρώ, έναντι 1,97 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο πέρυσι, δηλαδή μεγαλύτερης αξίας κατά 382%.

Βέβαια, η παραπάνω εικόνα παραπλανεί, καθώς η βάση σύγκρισης, δηλαδή η περυσινή χρονιά είναι πολύ χαμηλή, καθώς σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών :

-Το 2014 διενεργήθηκαν 27.365 έλεγχοι

-Το 2015, οι έλεγχοι μειώθηκαν στους 8.850

-Και το 2016, οι έλεγχοι αυξήθηκαν τους 12.018.

Συγκρίνοντας δηλαδή τους ελέγχους της διετίας 2014-2016, προκύπτει μια μείωση της τάξης του 56%. Η εικόνα έρχεται να επιβεβαιώσει τα προ ημερών επίσημα στοιχεία του υπ. Ενέργειας που έδειξαν ότι οι έλεγχοι των ΚΕΔΑΚ περιορίστηκαν στη διετία 2014-2016 σε ποσοστό άνω του 50%, και συγκεκριμένα:

-Από 4.018 το 2014, οι έλεγχοι περιορίστηκαν το 2016 σε 1.875, μείωση 53%.

-Από 40 το 2014, οι αποφάσεις επιβολής προστίμων το 2016 δεν ξεπέρασαν τις 10, μείωση κατά 75%.

-Από 1,78 εκατ ευρώ το 2014, τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν το 2016 ήταν αξίας μόλις 178.191 ευρώ, δηλαδή μείωση κατά 90%. Ακόμη όμως και από αυτά τα πρόστιμα ελάχιστα ποσά εισπράχθηκαν. Συγκεκριμένα, από το 1,78 εκατ. ευρώ των προστίμων του 2014 στις αρμόδιες ΔΟΥ έφτασαν μόλις 125.543 εκατ. ευρώ, ενώ κανείς δεν γνωρίζει τι απέγινε με τα πρόστιμα των δύο επόμενων ετών.

Αναφορικά με τα μέτρα πάταξης του λαθρεμπορίου, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), δημοσίευσε προ ημερών στην ιστοσελίδα της πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος “για την διερεύνηση τεχνολογικών λύσεων συλλογής και αποστολής δεδομένων σε μεταφορικά μέσα πετρελαιοειδών προϊόντων”. Συγκεκριμένα καλούνται οι ενδιαφερόμενες εταιρείες να εκδηλώσουν ενδιαφέρον έως τις 16 Ιουνίου και να παρουσιάσουν στην ΑΑΔΕ τις προσφερόμενες από την αγορά τεχνολογικές λύσεις. Σύμφωνα με την προκήρυξη, κατά τις ενημερώσεις που θα γίνουν μέσα στον Ιουλίου θα παρουσιαστούν από κάθε ενδιαφερόμενη εταιρεία οι τεχνικές δυνατότητες των GPS, οι προδιαγραφές αυτών των συσκευών, οι διαδικασίες συλλογής και αποστολής δεδομένων, οι απαιτήσεις εφαρμογής τους σύμφωνα με τις υφιστάμενες Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις και η αποτελεσματικότητά τους από την πρακτική εφαρμογή και χρήση τους.

Η πρεμούρα για την τοποθέτηση GPS σχετίζεται προφανώς με την κακή πορεία των εσόδων στο σκέλος των καυσίμων. Το πρώτο τετράμηνο του έτους, τα έσοδα από τον ΕΦΚ ενεργειακών προϊόντων ήταν μειωμένα έναντι του στόχου κατά 102 εκατ. ευρώ ή 6,8%, και τα έσοδα από το ΦΠΑ πετρελαιοειδών κατά 26 εκατ. ευρώ ή 4,1%. Αν συνεχιστεί η ίδια απόκλιση, το Δημόσιο κινδυνεύει να απωλέσει φέτος γύρω στα 400 εκατ. ευρώ από φόρους στα καύσιμα.